رشد مو بعد از کاشت مو

کاشت مو نوعی عمل جراحی است که برای افراد دارای موهای کم پشت و طاس به کار می رود، این روش موها را از نواحی دارای تراکم به نواحی کم پشت و دچار ریزش انتقال می دهد. معمولاً این عمل در کلینیک انجام می شود و ابتدا جراح منطقه اهدا کننده را تمیز و سپس بی حس می کند، معمولا ناحیه پشت سر و حد فاصل بین دو گوش به عنوان ناحیه اهدا کننده انتخاب می شود و به عنوان بانک مو شناخته می شود، زیرا در مقابل ریزش مو مقاوم تر از سایر نواحی می باشد. سپس با استفاده از ابزار مخصوص جراح گرافت های مورد نیاز را از پوست سر خارج می کند، این ناحیه بلافاصله توسط موهای اطراف خود پنهان می شود و به مرور بهبود می یابد.


پس از آماده سازی گرافت ها جراح ناحیه دریافت کننده را تمیز و بی حس می کند، سوراخ یا شکاف هایی با چاقوی کوچک جراحی یا سوزن ایجاد می کند، و هر گرافت در یکی از سوراخ ها قرار می گیرد. تعداد و نوع پیوند شما به نوع مو، کیفیت، رنگ و اندازه ناحیه دریافت کننده شما بستگی دارد و همچنین بسته به تعداد پیوندی که انجام می شود، این روند حدود 4 تا 8 ساعت طول می کشد.


نکاتی در خصوص کاشت مو

اگر می خواهید کاشت مو با نتیجه بهتری داشته باشید، ابتدا باید با یک پزشک حرفه ای مشورت کنید و وضعیت خود را ارزیابی کنید، مراحل کاشت و مراقبت های بعد از جراحی نیز برای نتیجه بخشی بهتر کاشت مو مهم می باشد. پیش از اقدام به کاشت مو فاکتورهایی وجود دارد که باید در نظر داشته باشید:

• از 10 تا 70 درصد موهای کاشته شده در حدود چهار تا شش ماه رشد می کنند.

• با توجه به عوامل مختلفی ممکن است بین 60 تا 80 درصد موهای ریخته شده در بهترین حالت جایگزین می شوند.

• مانند موهای معمولی، موهای کاشته شده با گذشت زمان نازک شده و حالت و خاصیت آنها را می گیرند.

• سلامت فولیکول های مو در بانک مو در دریافت نتیجه نهایی تاثیر بسیاری دارد.

نکاتی در خصوص کاشت مو


البته همه افراد کاندید مناسب کاشت مو نیستند و نتیجه مناسبی از آن نخواهند گرفت، اگر به طور طبیعی بخشی از پوست سرتان دچار ریزش یا نازکی مو می شود یا به دلیل آسیب دیدگی موهای خود را از دست داده اید، از این روش برای بازیابی مو استفاده می شود. از آنجا که پیوند مو با موهای موجود متقاضی انجام می شود، برای درمان افراد زیر موثر نیست:

✔ نازک شدن و طاسی گسترده

✔ ریزش مو به دلیل بیماری، شیمی درمانی یا سایر داروها

✔ وجود اسکار ضخیم پوست سر در اثر جراحات


فرآیند رشد موهای کاشته شده

رشد موهای کاشته شده و نتایج حاصل در واقع بر اساس دو عامل متفاوت است: ظهور popping و بلوغ maturation.  ظهور به نفوذ موهای جدید و پیوند شده یا رشد به بیرون از پوست سر اشاره دارد و بلوغ به ضخیم شدن، تیره شدن و طبیعی شدن این موها. کاشت مو زمانی به مرحله رشد نهایی خود می رسد که همه موها از طریق پوست سر بیرون زده و هر مو با ضخیم شدن، تیره شدن و نرمال شدن بافت کاملاً بالغ شده باشد. فولیکول های مو پس از پیوند به مرحله استراحت طبیعی می روند، موهای کوچک موجود در فولیکول ها طی 2-4 هفته پس از عمل می ریزند و تقریباً تا ماه سوم که فولیکول ها بیدار شوند رشد موی جدیدی مشاهده نمی شود، پس از آن فولیکول های جدید بیدار می شوند و رشد موها را شروع می کنند.


زمانی که موها بین ماه سوم تا پنجم برای اولین بار از پوست سر بیرون آمدند، بسیار ریز، شفاف، کوتاه و نازک هستند؛ از این ظاهر به عنوان موهای نابالغ یاد می شود. در ماه ششم نتیجه تقریباً 40-50٪ بالغ در نظر گرفته می شود، در این زمان بیماران می توانند موهای خود را کوتاه کنند، حالت دهند و شاهد ترکیب کاشت جدید با موهای قبلی خود هستند. با این حال موهای کاشته شده هنوز در این مرحله نابالغند، به طوری که آنها هنوز نازک تر از موهای قبلی سر هستند، و همچنین تا حدودی خشن یا وز به نظر می رسند، یک تغییر موقتی در بافت که به مرور از بین می رود. این مرحله هنوز نیمه راه است و فقط حدود 70٪ از موهای کاشته شده از پوست سر بیرون آمده اند که در مقایسه با بقیه موها نازک تر و تا حدودی وز هستند. موهای کاشته شده تا ماه هشتم تا حدودی خشن و نازک به نظر می رسند، سپس بین ماه های 9 و 12 مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو امکان پذیر است، در این مرحله تقریباً تمام موهای جدید بیرون آمده اند و کاملاً تیره و ضخیم می شوند و بافت آنها نرمال یا صاف می شود تا با بقیه موها مطابقت داشته باشد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

مراحل رشد مو پس از کاشت مو طبیعی

مراحل رشد مو برای تمام افراد یکسان است و حتی افرادی که کاشت مو طبیعی انجام داده اند نیز چهار مرحله رشد مو را تجربه می کنند که ترتیب آن به شرح زیر است:

مرحله تلوژن TELOGEN

ریختن موها در واقع اولین مرحله بعد از کاشت مو است، ریزش مو بعد از کاشت مو معمولاً به دلیل استرس در هنگام خارج شدن و قرار گیری مجدد هر فولیکول اتفاق می افتد که باعث رشد موهای سالم و جدید می شود. این مرحله به طور معمول تا دو هفته بسته به سرعت رشد مو در هر فرد ادامه دارد، با این وجود ممکن است در بعضی موارد مرحله تلوژن تا چهار ماه ادامه یابد.


مرحله آناژن ANAGEN

مرحله آناژن که بیشتر به عنوان مرحله رشد شناخته می شود، زمانیست که موهای جدید شروع به رشد می کنند و جراح می تواند تشخیص دهد که آیا فرد نیاز به جلسه کاشت مو اضافی دارد یا نه. فولیکول ها شروع به تولید مو کرده موهای کاشت شده با سرعت مختلف رشد می کنند، اما متوسط رشد آنها می تواند تا یک و نیم سانتی متر در هر ماه باشد، این مرحله ممکن است برای هر تار مو 2 تا 6 سال به طول می انجامد که البته برای هر فرد متفاوت است.

مراحل رشد مو پس از کاشت موی طبیعی


مرحله کاتاژن CATAGEN

کاتاژن مرحله ایست که اساساً رشد موها در آن متوقف می شود، اما نمی ریزند زیرا در مرحله انتقال هستند، این مرحله قسمتی از فرایند ایجاد موی جدید می باشد و فقط در حدود 2 تا 4 هفته ادامه دارد.


مرحله دوم تلوژن TELOGEN

این مرحله آخرین مرحله پس از انجام عمل کاشت مو می باشد، اگرچه این اسم مشابه مرحله اول است اما در واقع کمی متفاوت می باشد. برخلاف مرحله اول تلوژن، بسته به فولیکول های مو مرحله دوم در حدود 3 تا 4 ماه دوام خواهد داشت؛ در این مرحله ریزش مو اتفاق میافتد، اما نگران نباشید قابل توجه نخواهد بود.


زمان مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو

در بسیاری از بیماران کاشت مو در 12 ماهگی کاملا رشد موها نمود می یابد، 100٪ موها از پوست سر بیرون آمده و همه این موها کاملاً تیره، ضخیم و نرمال شده اند. یادآوری این نکته مهم است که این زمان های ذکر شده فقط یک میانگین تقریبی است؛ موهای بسیاری از بیماران سریعتر رشد می کنند و بسیاری از آنها نیز رشد کندتری دارند، اغلب حتی تا ماه 18ام بعد از کاشت مو طبیعی طول می کشد. فقط به این دلیل که رشد موهای خود را جلوتر یا عقبتر از دیگران می بینید به معنای بهتر یا بدتر بودن نتیجه نیست؛ این فقط به این معنیست که ممکن است زمان کمتر یا بیشتری طول بکشد تا به نتیجه نهایی برسید.


همه افراد دارای فیزیولوژی منحصر به فرد هستند، بنابراین رشد موهای کاشته شده همه بیماران متفاوت است، به همین دلیل است که بسیاری از پزشکان کاشت مو برای ارزیابی نهایی نتایج تا 18 ماه صبر می کنند. بسیاری از افراد واقعاً تا ماه هجدهم بعد از کاشت مو تغییراتی را مشاهده می کنند، بنابراین اگر دکتر شما معتقد است که هنوز موهای کاشته شده نابالغ هستند و فضای رشد بیش از حد 12 ماه را دارید، دلسرد نشوید. این امر به ویژه در مورد بیمارانی که کاشت مو در ناحیه ورتکس یا تاج (پشت) انجام می دهند، صادق است؛ این مناطق رشد و بلوغ کندتری از سایر مناطق دارند و بیشتر پزشکان معتقدند که دیدن نتایج نهایی کاشت مو در این مناطق حدود 18 ماه طول می کشد.


زمان رشد موها پس از کاشت مو طبیعی

✔ یک روز بعد از عمل کاشت مو طبیعی

روز بعد از عمل کاشت مو زمان بسیار مهمی برای تاثیرگذاری در نتایج است، با نظر پزشک می توانید باند را از ناحیه اهدا کننده جدا کرده و محل گیرنده را به آرامی با یک دستمال مرطوب یا اسفنج تمیز کنید تا خون خشک شده را پاک کنید. گرافت های پیوند شده در این مرحله در معرض آسیب قرار دارند، بنابراین مهم است که محل کاشت مو از مالش، خراش یا سوزش محافظت شود. بهتر است روز بعد از عمل کاشت مو به انجام کار های روزمره مشغول نشوید و استراحت کنید، هر گونه تورم، پوسته پوسته شدن یا قرمزی ایجاد شده پس از پیوند مو طی 5 تا 7 روز کاملاً برطرف می شود.


✔ 7 تا 10 روز بعد از عمل کاشت مو

در این دوره مراقبت های بعد از کاشت مو اهمیت بسیاری دارند زیرا از گرافت های پیوند شده محافظت می کنند؛ در طی این مرحله منطقه اهدا کننده بهبود یافته و موهای کاشته شده شروع به رشد می کنند. یک اثر زخم در اطراف هر واحد فولیکولی پیوند شده شکل می گیرد و تا پایان 10 روز این زخم ها از بین می روند.


✔ 2 تا 3 هفته بعد از عمل کاشت مو

تقریباً دو هفته بعد از عمل کاشت مو، ممکن است که موهای تازه پیوند شده ریزش پیدا کنند، که یک بخش کاملاً طبیعی از روند بهبودی بوده و به این معنی نیست که گرافت ها نتوانسته اند ریشه بگیرند. این زمان یک قدم طبیعی در چرخه رشد مو برای ریزش موهای قدیمی است، خود ساقه مو می ریزد، اما واحدهای فولیکول کاملاً دست نخورده باقی می مانند و با گذشت زمان شروع به رشد موهای جدید می کنند.

زمان رشد موها پس از کاشت موی طبیعی


✔ 1 تا 4 ماه بعد از عمل کاشت مو طبیعی

چند ماه بعد از عمل کاشت مو، آغاز مرحله رشد موهای تازه پیوند شده می باشد، در این مرحله پیوندهای جدید به عنوان رشته های ظریف در پوست سر ظاهر می شوند.


✔ 5 تا 9 ماه بعد از عمل کاشت مو

در طی این مرحله حجم قابل توجهی (حدود 60 تا 70 درصد) از موهای کاشته شده رشد کرده و در پایان این دوره موها شروع به ضخیم شدن می کنند و همچنین شما برای رنگ کردن بعد از کاشت مو یا کوتاهی آنها تا این مرحله صبر کنید. تا پایان این مرحله نتایج کاشت مو بسیار قابل توجه خواهد بود و مشخص می شود که نتیجه نهایی چگونه خواهد بود.


✔ یک سال بعد از عمل کاشت مو

یک سال پس از عمل کاشت مو طبیعی روند رشد موها کامل خواهد بود، ممکن است در برخی افراد رشد موهای جدید حتی بعد از یک سال ادامه یابد، اما برای بیشتر افراد پس از یک سال نتایج نهایی پیوند مو مشخص خواهد شد.


در پایان باید گفت که کاشت مو با استفاده از روش های مختلفی صورت می گیرد که هرکدام زمان نتیجه بخشی متفاوتی دارند، بهترین و جدیدترین روش حال حاضر جهت انجام این کار کاشت مو به روش میکروفیت می باشد. ما در مرکز زیبایی تهران بیوتی با بهره گیری از امکانات و علوم روز دنیا در زمینه خدمات کاشت مو و یا سایر روش های زیبایی آماده ارائه خدمات به شما عزیزان می باشیم.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958