چگونه رشد موهای خود را افزایش دهیم؟

قبل از هر چیزی ابتدا باید بدانیم چطور موها رشد می کنند. رشد مو شامل سه مرحله آناژن، کاتاژن و تلوژن می باشد. هر رشته مو دارای مرحله رشد خاص خود است. مرحله آناژن که به آن مرحله رشد نیز گفته می شود به طور معمول بین دو تا شش سال طول می کشد. مرحله کاتاژن بعد از مرحله آناژن بوده که مرحله انتقال فولیکول های مو نیز نامیده می شود. مرحله تلوژن مرحله استراحت است که در آن رشد مو متوقف می شود. موی انسان به طور متوسط ​​سالانه حدود شش اینچ رشد می کند. اکنون که با مراحل مختلف رشد مو آشنا شدید، بیاید ببینیم چه مواردی باعث افزایش و یا کاهش سرعت رشد موی سر می شود.


داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

داشتن یک رژیم غذایی متشکل از غذاهایی که به رشد مو کمک می کنند مانند سبزیجات برگ دار، لوبیا، دانه ها، ماهی بدون چربی و مرغ که همه از منابع غذایی عالی می باشند باعث افزایش رشد مو می شود.


سلامت مو مانند سایر اعضای بدن به داشتن رژیم غذایی مناسب بستگی دارد. اگرچه داشتن شامپو و نرم کننده خوب برای مراقبت از مو ضروری می باشد، اما کافی نیست. موها بیشتر از پروتئین تشکیل شده اند و بنابراین برای سلامتی و افزایش رشد به پروتئین نیاز دارند. برای افزایش رشد مو داشتن رژیم غذایی متعادل و دارای پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی بسیار ضروری می باشد.


ماساژ پوست سر

برای ماساژ پوست سر به آرامی با نوک انگشتانتان پوست سر خود را ماساژ دهید. اگر می خواهد اثر ماساژ چند برابر شود می توانید نوک انگشتان خود را به روغن های اساسی آغشته کرده و به صورت دورانی پوست سر خود را ماساژ دهید. ماساژ درمانی نه تنها احساس خوبی دارد بلکه باعث افزایش خونرسانی به پوست سر می شود.


کوتاه کردن مرتب موها

هر سه ماه یک بار به طور منظم موهای خود را مرتب و کوتاه کنید. اگرچه این کار برای کسانی که می خواهند مو های خود را بلند کنند وحشتناک است اما باعث می شود قسمت های آسیب دیده مو که چند شاخه شده و دارای موخوره است از بین رفته و از نازک شدن و شکستگی موها که مانع رشد مو می شود جلوگیری کند. از این رو موهایتان را مرتب برای جلوگیری شکنندگی و افزایش طول مو کوتاه کنید.


موهایتان را زیاد نشویید

از شستن هر روز موهایتان با شامپو خودداری کنید. برخی از زنان فکر می کنند که تنها راهی که باعث زیبا شدن و افزایش رشد مو ها می شود شستن هر روز آنها با شامپو می باشد. تمیز نگه داشتن مو برای بهداشت و رشد مو ضروری است، در صورتیکه این عمل به درستی انجام نشود می تواند آسیب بیشتری نسبت به فواید آن داشته باشد.


شستن هر روزه ی موها با شامپو باعث خشک شدن موها و از بین رفتن روغن های اساسی می شود. این روغن ها به مرطوب نگه داشتن مو کمک کرده و برای موهای بلند ضروری هستند. استفاده از شامپوهای فاقد مواد شیمیایی موها را سالم نگه می دارند. استفاده روزانه از شامپو باعث کم آبی موها و از بین رفتن روغن های اساسی مورد نیاز رشد مو شود. از آنجایی که ریشه مو هنگام مرطوب بودن ضعیف است باید موها را به آرامی شانه زد و هنگامی که خیس اند نباید آنها را شانه زد تا از شکستگی موها جلوگیری کرد.


موهایتان زیاد شانه نزنید

روزانه بیش از 5 تا 10 دقیقه موهای خود را شانه نزنید. با این وجود اکثر خانم ها اعتقاد دارند که راز داشتن موهای بلند و سالم شانه زدن مداوم آنها است. برخی دیگر نیز می ترسند که شانه زدن منجر به ریزش موهایشان شود و به جز در صورت لزوم از شانه زدن موهای خود خودداری می کنند که هر دو مورد باعث آسیب به موها می شود. شانه زدن باعث تحریک پوست سر و آزاد شدن روغن های طبیعی شده و به پخش شدن این روغن ها کمک می کند. اما برای اطمینان از عدم شکستگی و ریزش مو به آرامی موهایتان را شانه بزنید در غیر این صورت باعث ریزش موی کششی (آلوپسی کششی) می شود.

چگونه رشد موهای خود را افزایش دهیم؟


کاهش استرس

اگر از موهایتان به طور ویژه مراقبت کرده اید، با آنها ظرافت رفتار کرده اید اما هنوز به نتایج دلخواه خود نرسیده اید شاید مشکل از جای دیگری است. استرس زیاد یکی از دلایل عمده ریزش مو است که باعث می شود رشته های مو در مرحله آناژن به طور کامل رشد نکنند. استرس ناشی از عوامل فیزیولوژیکی یا روانی بر سلامت و رشد مو تأثیر منفی می گذارد و باعث می شود مو تراکم و حجم خود را از دست دهد. با تمرینات منظم یوگا و مدیتیشن سطح استرس خود را پایین بیاورید. روزانه حداقل هشت ساعت بخوابید و کارهایی که باعث آرامشتان می شود مانند خواندن کتاب یا گوش دادن به موسیقی و ... انجام دهید.


روبالشتی خود را عوض کنید.

از روبالشتی های ابریشمی به جای روبالشتی های نخی معمولی استفاده کنید. ابریشم نرمتر بوده و اصطکاک کمتری ایجاد می کند.


مصرف مکمل های مو

با یک متخصص مشورت کنید تا مکمل هایی مناسب برای افزایش رشد مو را برای شما تجویز کند. داشتن تغذیه طبیعی مناسب از اهمیت زیادی برخوردار است. با این حال استفاده از مکمل های تقویتی مانند بیوتین به افزایش رشد مو کمک می کند. پیشنهاد می شود جهت آشنایی با مکمل های مو مقاله ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند؟ را مطالعه نمایید.


مصرف آب

نوشیدن روزانه حداقل هشت لیوان آب ضروری می باشد. نوشیدن آب برای بدن مفید است سموم را دفع کرده و به عملکرد صحیح بدن کمک می کند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
اسنات
من مو های کوتاه دارم چه کار کنم بلند شود
پاسخ مشاور :

با سلام، پیش از هرچیز می بایست علت و دلایل عدم رشد موها و یا کم پشتی آن مشخص گردد تا بهترین روش جهت تقویت موها و رفع کم پشتی توسط پزشک متخصص انتخاب گردد. بنابراین جهت بررسی و آزمایشات به منظور بررسی بیشتر نیاز به مراجعه حضوری شما می باشد.

مهسا طهماسبی
من موهام و کوتاه پسرونه کردم الان پشیمونم رشد موهامم خیلی کمه میخام تو یه سال حداقل تا شونم بلند شه
021-79958