دلایل کاهش سرعت رشد مو

امروزه کاهش سرعت رشد مو و ریزش مو به دلایل بسیاری از جمله رژیم های غذایی نامناسب و افزایش استرس در زنان و مردان شیوع بیشتری پیدا کرده است؛ این امر به ویژه با بالا رفتن سن و پشت سر گذاشتن یک دوره استرس زا شدید تر می شود. در صورتی که موها خیلی آهسته رشد کنند، نازک و ضعیف می شوند، این چیزی نیست که کسی خواهان آن باشد و این اتفاق به مرور زمان سبب کم پشتی و طاسی سر می شود. در چنین مواقعی کاشت مو موثرترین روش بازگشت موهای از دست رفته می باشد؛ بنابراین بهبود سرعت رشد مو، سلامت کلی موها، درخشش، ضخامت، کیفیت و رنگ مو جز مهم ترین مسائل در رسیدگی به مو می باشد.


چرخه رشد مو

برای درک اینکه چرا سرعت رشد مو کاهش می یابد، ابتدا باید با چرخه رشد مو آشنا شویم، این چرخه شامل سه مرحله می باشد:


آناژن:

آناژن که به عنوان مرحله رشد فعال مو نیز شناخته می شود دو تا هفت سال طول می کشد. این مرحله از اواخر فاز تلوژن شروع می شود. قبل از ظاهر شدن موها در مرحله آناژن چند مرحله وجود دارد:

1- فولیکول های مو بزرگ و عمیق می شوند، زیرا برای تشکیل موهای جدید به مواد مغذی و خونرسانی بیشتری نیاز بوده که توسط درمال پاپیلا Dermal Papilla (ساختاری در پایین فولیکول) تأمین می شود.

2- پیاز مو در پایه فولیکول تشکیل می شود. هنگامی که فولیکول به اندازه کافی بزرگ شد، پیاز مو می تواند تشکیل شود، تشکیل پیاز مو شروع رشد تار مو می باشد.

3- فولیکول مو به درمال پاپیلا متصل شده و پیاز مو می تواند خون و مواد مغذی را از DP دریافت کند.

4-سرانجام رشته مو به سمت بالا میاید تا زمانی که به پوست سر برسد و سپس بیرون میاید. در هر دوره ای در کل 90 درصد فولیکول های مو در مرحله آناژن قرار دارند.


کاتاژن:

پس از مرحله رشد مو، مرحله کاتاژن یا انتقال است و این مرحله چند روز تا چند هفته طول خواهد کشید. در کاتاژن پیاز مو از درمال پاپیلا جدا می شود (بنابراین دیگر نمی تواند منبع خون دریافت کند)؛ سپس رشته مو به آرامی به سمت بالا حرکت می کند، زیرا فولیکول کوچک شده آن را به سمت بیرون هل می دهد. مو هنوز نمی ریزد، اما فعالیت های عادی (مانند خراشیدن، شانه زدن و غیره) می تواند باعث ریزش مو شود.


تلوژن:

در این مرحله که به عنوان مرحله استراحت نیز شناخته می شود، هیچ فعالیت فولیکولی وجود ندارد. در زیر فولیکول فاز آناژن شروع می شود و منجر به ریزش موها در مرحله تلوژن خواهد شد.

8 دلیل اصلی رشد آهسته مو


8 دلیل اصلی کاهش سرعت رشد مو

برخلاف تصور رایج، هر ساقه مو از فولیکول رشد می کند، نه در لبه ها؛ فولیکول به آرامی آن را با افزودن سلول های بیشتر و بیشتر به ساقه مو در ناحیه پیاز به بیرون می راند. این بدان معناست که اگر موهای بلندی دارید، نوک ساقه مو ممکن است چندین ساله باشد و به همین دلیل مشکلاتی مانند دو شاخه شدن اغلب در نوک ساقه موهای ما رخ می دهد.


طبق گزارشات آکادمی پوست آمریکا، ساقه مو در مرحله آناژن به طور متوسط حدود یک تا دو سانتی متر در ماه رشد می کند که معادل 12 تا 24 سانتی متر در یک سال است. محققان می گویند که فولیکول مو نوعی سیگنال برای توقف رشد فعال دریافت می کند و این مرحله کاتاژن را آغاز می کند؛ در حالی که دلیل آن ناشناخته است، مشخص است که زمان ارسال سیگنال از نظر ژنتیکی تعیین می شود. سرعت رشد مو بر اساس عواملی مانند سن، شرایط پزشکی و نحوه مراقبت از موهایتان می تواند متفاوت باشد و ممکن است در برخی مواقع تند یا کندتر شود. گاهی اوقات سرعت رشد مو به میزان قابل توجهی کاهش می یابد و موهایی که در مرحله تلوژن از بین می روند، جایگزین نمی شوند؛ کاهش سرعت رشد مو به عوامل زیر مربوط می باشد:


نقش کمبود ویتامین در کاهش سرعت رشد مو

ویتامین ها نقشی اساسی در عملکرد بدن دارند، برخی مواد مغذی که برای رشد مو بسیار مهم هستند شامل آهن، ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو A، B، C، D، نیاسین و روی می باشد. شاید فکر کنید که تمام ویتامین های مورد نیاز موها برای رشد توسط غذایی که میخورید تامین می شودُ‌اما در بعضی موارد حتی کمبودهای جزئی ویتامین های مهم نیز می تواند بدن را از حالت نرمال خارج کند و باعث کاهش سرعت رشد موها یا حتی ریزش آنها بشود.


استرس و تاثیر آن بر سرعت رشد مو

استرس به قسمتی از زندگی روزمره تبدیل شده است، اما اگر درمان نشود، می تواند به سلامتی بدن آسیب برساند؛ هنگامی که علت استرس رفع و درمان نشودُ‌تغییراتی در بدن رخ می دهد که یکی از آنها عدم تنفس صحیح می باشد. همانطور که می دانید استرس برای تمام سیستم های بدن از جمله فولیکول مو حیاتیست و در صورت عدم رسیدن اکسیژن کافی سرعت رشد موها ممکن است تغییر کند. استرس فقط یک وضعیت روانی نیست و ممکن است در اثر بیماری یا جراحت رخ دهد، این مشکل سلامت عمومی و توانایی بدن برای مبارزه با بیماری را مختل می کند و می تواند منجر به ریزش مو هم شود.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

تاثیر بیماری ها بر کاهش سرعت رشد مو

برخی از بیماری ها می توانند باعث کند شدن سرعت رشد مو و نازک شدن مو شوند، درحالت کلی بیماری ها به عنوان یکی از عوامل موثر بر ریزش مو شناخته می شوند؛ گاهی اوقات در ادامه یک بیماری رشد مو به طور کلی متوقف می شود. شرایط پزشکی که بر رشد مو تأثیر می گذارد عبارتند از:

• آلوپسی آره آتا، که باعث ایجاد لکه های طاس روی صورت و پوست سر می شود و ممکن است باعث ریزش موی سر،‌ابرو و یا حتی مژه شود.

• کم خونی یا سطح پایین گلبول های قرمز خون

• عفونت های باکتریایی

• برخی از بیماری های خود ایمنی مانند لوپوس

• بیماری های عفونی مانند سیفلیس

• پرتودرمانی یا شیمی درمانی برای سرطان

• کرم حلقوی روی پوست سر


نقش برخی داروها بر رشد مو

داروهای شیمی درمانی متداول ترین داروهایی هستند که باعث ریزش مو می شوند، در واقع می توانند باعث آناژن افلوویوم (AE) یا تلوژن افلوویوم (TE) شوند. بسیاری از داروهای رایج مانند داروهای رقیق کننده خون، ضد افسردگی و مسدود کننده های بتا هم باعث کاهش رشد مو، ریزش و کم پشتی مو می شود. برای رفع این مشکل می توانید با پزشکتان مشورت کنید تا با تغییر یا قطع مصرف دارو رشد موهایتان را به حالت عادی بازگردانید.


عدم تعادل هورمونی و سرعت رشد مو

فاکتورهای بسیاری وجود دارند که می تواند باعث از بین رفتن تعادل بدن شوند، که یکی از مهمترین موارد آن عدم تعادل هورمونی است؛ در حقیقت عدم تعادل هورمونی یکی از مهمترین دلایل کاهش رشد مو یا ریزش مو در زنان است. تشخیص عدم تعادل هورمونی دشوار است و ممکن است سالها شناخته نشود، این ممکن است در پوست سر رخ دهد یا حتی می تواند منجر به طاسی در سراسر بدن شود. به عنوان مثال، هورمون ها در دوران بارداری می توانند باعث کاهش رشد مو شده یا برعکس منجر به پر شدن موها شوند، پس از زایمان هورمون ها به حالت عادی باز می گردند. سایر شرایط هورمونی که می توانند بر رشد مو تأثیر بگذارند عبارتند از:

• بیماری های تیروئید، مانند کم کاری تیروئید و پرکاری تیروئید، که هر دو می توانند باعث تغییر سرعت رشد مو و حتی ریزش مو شوند.

• کاهش استروژن، مانند دوران یائسگی، که می تواند باعث نازک شدن موها شود.

• افزایش سطح دی هیدروتستوسترون (DHT) که یکی از عوامل موثر در ریزش موی مردانه است.


نقش ژنتیک در کاهش سرعت رشد مو

یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش سرعت رشد مو یا ریزش مو ژنتیک می باشد؛ در حالی که چرخه رشد مو برای همه یکسان است، ژن هر فرد می تواند بر طول چرخه تاثیر بگذارد. هر مرحله از چرخه رشد مو مدت زمانی خاصی دارد؛ به عنوان مثال مرحله آناژن از دو تا هفت سال طول می کشد، به این معنی که در بعضی افراد مدت زمان مرحله آناژن کوتاه تر بوده و در بعضی دیگر مدت بیشتری طول می کشد.


تاثیر رژیم غذایی ناسالم بر رشد مو

رژیم غذایی چرب و پر قند مضر است و می تواند باعث مشکلات بی شماری شود؛ علاوه بر بیماری های قلبی و کبد چرب، می تواند باعث کاهش سرعت رشد مو نیز شود. یکی از راه هایی که یک رژیم غذایی نامناسب ممکن است بر سرعت رشد موی شما تأثیر بگذارد، افزایش قند خون است؛ در مردان و زنانی که مقاومت به انسولین دارند، افزایش قند می تواند منجر به ترشح هورمون شود، یعنی انسولین. مقاومت به انسولین در واقع با ریزش مو مرتبط است و در حالی که مکانیسم دقیق آن ناشناخته است، ممکن است به دلیل انتقال زودهنگام به فاز کاتاژن باشد.


استفاده بیش از حد از ابزارهای حالت دهنده مو

سشوارها، صاف کننده ها و دستگاه های فر کننده می توانند باعث ضعیف و شکننده شدن موها شوند، این شکنندگی باعث می شود سرعت رشد مو کاهش یابد.


افزایش سن و تاثیر آن بر سرعت رشد مو

افزایش سن می تواند اثرات قابل توجهی روی موهای شما داشته باشد. نه تنها موها با افزایش سن نازک و خاکستری می شوند، بلکه کندتر رشد می کنند و سریعتر می ریزند. الگوی طاسی مردانه و الگوی طاسی زنانه شرایطی مرتبط با هورمون هستند، اما به سن نیز وابسته هستند.


چطور سرعت رشد مو را افزایش دهیم؟

اگر با کاهش سرعت رشد مو، نازک شدن مو یا ریزش مو سر و کار دارید، ممکن است به دنبال راه هایی برای رفع این مشکل باشید؛ گزینه هایی برای افزایش سرعت رشد مو عبارتند از:

✔ تغییر روال حالت دادن به موها، که ممکن است شامل خودداری از بستن موها به صورت دم اسبی، بستن سفت و استفاده از اکستنشن مو برای مدت طولانی باشد.

✔ تغییر روال مراقبت از مو، از جمله استفاده کمتر از محصولات شیمیایی روی مو و انجام درمان های کمتری مانند رنگ کردن مو

✔ با توجه به استفاده از ماینوکسیدیل (Rogaine) که به طور گسترده به عنوان یک درمان موثر برای ریزش مو و افزایش سرعت رشد مو شناخته شده است؛ 6 تا 12 ماه به خود فرصت دهید تا نتایج را ببینید و روزانه از درمان استفاده کنید.

✔ میکرونیدلینگ را امتحان کنید که می تواند در کنار ماینوکسیدیل برای رشد بهینه مو استفاده شود.

✔ استفاده از روش پلاسمای غنی از پلاکت (PRP) و مزوتراپی مو که به افزایش گردش خون درپوست سر و تامین مواد مغذی مورد نیاز فولیکول ها کمک می کند، در نتیجه باعث افزایش سرعت رشد مو می شوند.

✔ با یک پزشک در مورد اینکه چه ویتامین یا مکملی ممکن است مفید باشد، بپرسید و از او داروهای موثر بر تقویت رشد مو با نسخه را بخواهید.


اگر شما هم دچار ریزش مو هستید و از این معضل رنج می برید می توانید در خصوص جلوگیری از ریزش مو با کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958