ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو

برای بسیاری از افراد داشتن موهای سالم نشانه سلامت یا زیبایی است، مانند سایر قسمت بدن موها نیز برای سلامت و رشد به انواع مواد مغذی نیاز دارند. در واقع عامل ریزش مو در برخی موارد کمبودهای تغذیه ای و رژیم غذایی ناسالم می باشد. درحالی که نمی توان از تاثیر ژن روی ریزش مو، تاثیر تغییرات هورمونی و سن هم روی رشد و هم ریزش مو غافل شد ، وجود یا کمبود ویتامین ها نیز روی رشد موها موثرند. در حالی که هیچ درمان جادویی برای ریزش مو وجود ندارد، برخی از ویتامین ها می توانند به حمایت از مو، پوست و ناخن های سالم کمک کنند. به خصوص اگر کمبود ویتامین دارید، مکمل های حاوی ویتامین ها می توانند به سلامت موهای شما کمک کنند و موهای نازک شما را تقویت کنند. به عنوان مثال، ویتامین C گردش خون را در پوست سر افزایش میدهد؛ در نتیجه تحریک فولیکول های مو باعث رشد مو می شود.


در ادامه اثر ویتامین ها و مواد مغذی بر رشد مو توضیح داده شده است.


آیا مکمل های حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو بی خطر هستند؟

مسئله این است که مکمل ها و ویتامین های عرضه شده در بازار توسط FDA یا سازمان بهداشت تنظیم نمی شوند، به این معنی که تولیدکنندگان دارویی می توانند هر ترکیبی از مواد را که می خواهند به فرمول های خود اضافه کنند. البته این بدان معنا نیست که همه آنها به طور خودکار ترسناک و ناامن هستند، اما از آنجا که آنها توسط شرکت های خصوصی تولید می شوند، بهتر است برای اقدام به مصرف آنها در ابتدا تحقیقاتی در خصوص تمام عناصر موجود انجام دهید. بسیاری از مطالعاتی که در حمایت از مکمل های مو پیدا می کنید، در واقع توسط خود برندها تأمین مالی شده اند؛ بهترین کار این است که با پزشک خود صحبت کنید و سپس برخی از محصولات را امتحان کنید.


ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند ؟

یک رژیم غذایی سالم که حاوی 13 ویتامین ضروری برای بدن باشد، می تواند در حفظ سلامت مو موثر باشد. بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی که می توانند به حفظ سلامت مو و رشد مو کمک کنند، در رژیم غذایی وجود دارند، همچنین می توانید با استفاده از روغن های گیاهی برای تقویت موها و رساندن ویتامین به آنها استفاده کنید. ویتامین های اصلی و ضروری برای رشد و تقویت موها شامل ویتامین  A، C، D، E و K و همچنین B کمپلکس هستند. با این حال هیچ مدرکی برای اثبات اینکه ویتامین های خاصی بر رشد مو موثرند وجود ندارد.

ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو کدامند ؟


همانطور که گفته شد کمبود ویتامین های خاص می تواند منجر به ریزش مو شود، بنابراین مصرف ویتامین های موثر در رشد مو به اندازه مورد نیاز ضروری می باشد تا احتمال ریزش مو کاهش یابد. ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو شامل موارد زیر می شوند:


ویتامین دی D برای جلوگیری از ریزش مو

مطالعه ای در سال 2019 انجام شد که نشان داد در موارد متعددی، بین کمبود ویتامین D و آلوپسی آره آتا ارتباط مستقیمی وجود دارد، این شرایط می تواند منجر به ریزش شدید مو شود؛ در بررسی های انجام شده در این تحقیق افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا کمبود ویتامین D موجود در خون خود داشتند. در مطالعه دیگری در سال 2016 بر اساس داده های 55929 زن در ایالات متحده، محققان ارتباطی بین مصرف ویتامین D و ریزش مو پیدا نکردند؛ همچنین برای اثبات اینکه ویتامین D می تواند منجر به رشد مجدد مو شود شواهد کمی وجود دارد. بنابراین برای تأیید فواید ویتامین D برای رشد مو تحقیقات بیشتری لازم است. اگرچه ویتامین D ممکن است ارتباط مستقیمی با رشد مو نداشته باشد، اما مصرف آن از عوارض سطح پایین ویتامین D و در نتیجه ریزش بیشتر مو جلوگیری می کند.


اداره مکمل های تغذیه ای توصیه می کند که بزرگسالان روزانه 600 واحد بین المللی یا 15 میکروگرم ویتامین D دریافت کنند. بدن انسان ویتامین D را از طریق قرار گرفتن در معرض مستقیم اشعه خورشید تولید می کند، با این حال بسیاری از مردم دارای کمبود ویتامین D هستند؛ آمارها نشان می دهد که بیش از 1 میلیارد نفر در سراسر جهان کمبود ویتامین D دارند. زمانی که مکمل رشد موی شما حاوی ویتامین D باشد، توسط سلول های اپیدرم متابولیزه می شود که کراتین ایجاد می کنند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

راه های طبیعی دریافت ویتامین D بیشتر شامل مصرف موارد زیر است:

• ماهی های چرب، مانند ماهی قزل آلا یا شمشیر ماهی

• قارچ

• غلات

• آب پرتقال

• شیر کم چرب

• آفتاب گرفتن


ویتامین ب B برای تقویت رشد مو

ویتامین های ب کمپلکس موجب افزایش احساس سرخوشی، تنظیم عملکرد متابولیسم و ​​سلامت سیستم عصبی مرکزی می شوند. برخی از متخصصان تغذیه ادعا می کنند که ویتامین های B معروف مانند B-12 می توانند باعث تقویت و حالت دادن مو شوند؛ با این حال ارتباطی بین این ویتامین ها و ریزش مو ثابت نشده است. ویتامین های B کمپلکس عبارتند از:

✔ B-1 یا تیامین

✔ B-2 یا ریبوفلاوین

✔ B-3 یا نیاسین

✔ B-5 یا اسید پانتوتنیک

✔ B-6 یا پیریدوکسین

✔ B-7 یا بیوتین

✔ B-9 یا فولات

✔ B-12 یا کوبالامین

راه های دریافت ویتامین


بهترین منبع تامین ویتامین های موثر بر رشد موها از طریق رژیم غذایی می باشد، برخی از منابع غذایی حاوی ویتامین B شامل:

• غلات

• سبزیجاتی مانند گل کلم، هویج و سبزیجات با برگ تیره

• گوشت، مانند جگر گاو و مرغ

• تخم مرغ

• دانه های سویا

• آجیل

• آووکادو


از آنجایی که مصرف ویتامین های گروه ب تاثیر قابل توجهی بر موها دارند، به همین دلیل توصیه می شود این مواد غذایی را در رژیم غذایی بعد از کاشت مو خود قرار دهید. کمبود بیوتین می تواند منجر به ریزش مو شود، در یک بررسی در سال 2019، محققان 18 مطالعه بر روی افراد دارای کمبود بیوتین و ریزش مو انجام دادند. در هشت مورد از این مطالعات مصرف مکمل های بیوتین باعث کاهش ریزش مو شد؛ با این وجود اثر ویتامین های B در رشد مو هنوز نامشخص است و به تحقیقات بیشتر نیاز دارد. سایر ویتامین های گروه B به ایجاد گلبول های قرمز خون کمک می کنند که اکسیژن و مواد مغذی را به پوست سر و فولیکول های مو حمل می کنند، این فرآیندها برای رشد مو مهم هستند.


ویتامین ای E برای افزایش رشد مو

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که می تواند از استرس اکسیداتیو جلوگیری کرده و به مسدود کردن رادیکال های آزاد در سطح فولیکول مو کمک کرده و به طور بالقوه فولیکول های سالم در طولانی مدت را حفظ می کند. البته به دلیل ویژگی رقیق کنندگی خون که این ویتامین به همراه دارد، توصیه می شود تا چند روز بعد از انجام عمل جراحی، مزوتراپی مو و ... از خوردن مکمل های حاوی ویتامین ای خودداری کنید. در یک مطالعه، افراد مبتلا به ریزش مو پس از مصرف مکمل های ویتامین E به مدت 8 ماه، 34.5 درصد افزایش رشد مو را تجربه کردند، در همین حال گروه دارو نما تنها 0.1٪ افزایش رشد را مشاهده کردند.


بر اساس مطالعه ای دیگر که در سال 2019 انجام شد غلظت ویتامین E در خون افراد مبتلا به آلوپسی آره آتا به طور قابل توجهی کمتر از افراد فاقد این بیماری است. همچنین نتایج یک مطالعه بالینی در سال 2010 نشان داد که استفاده از مکمل های توکوترینول (یكی از آنتی اکسیدان های ویتامین E) باعث بهبود سلامت مو در افراد مبتلا به آلوپسی می شود؛ این مکمل ها همچنین به جلوگیری از ریزش مو کمک می کنند. مکمل های ویتامین E به صورت کپسول و به صورت مایع در دسترس می باشند اما غذاهای حاوی مقدار مناسب ویتامین ای عبارتند از:

• جوانه گند

• اسفناج

• کلم پیچ

• بادام

• تخمه آفتابگردان

• آووکادو


ویتامین آ A برای تقویت مو

همه سلول ها برای رشد به ویتامین A نیاز دارند، از جمله موها که سریع ترین اندام در حال رشد در بدن هستند. علاوه بر این ویتامین A به غدد پوست کمک می کند تا سبوم ترشح کنند تا پوست سر را مرطوب کرده و موها را سالم نگه دارد، در نتیجه رژیم غذایی فاقد ویتامین A می تواند منجر به ریزش مو شود. ویتامین A در کلاس رتینوئیدها قرار دارد و یک ویتامین محلول در چربی است و به طور عمده در مواد غذایی زیر یافت می شود:

• شیر

• تخم مرغ

• ماست

• روغن جگر ماهی


همچنین مواد غذایی مانند سیب زمینی شیرین، هویج، کدو تنبل، اسفناج و کلم پیچ سرشار از بتاکاروتن هستند که پیش ساز ویتامین A است.


ویتامین سی C برای تقویت رشد مو

ویتامین C یک آنتی اکسیدان قوی است که به محافظت در برابر رادیکال های آزاد کمک می کند؛ آسیب رادیکال های آزاد می تواند رشد مو را مسدود کند. علاوه بر این، بدن برای ساختن کلاژن که بخش مهمی از ساختار مو است، به ویتامین C نیز نیاز دارد. ویتامین C همچنین به جذب آهن که یک ماده معدنی ضروری برای رشد مو می باشد به بدن کمک می کند، به دلیل مزایای فراوان این ویتامین، یکی از راه های تقویت مو پس از کاشت مصرف رژیم غذایی سرشار از ویتامین سی می باشد. منابع خوب ویتامین سی شامل موارد زیر هستند:

• توت فرنگی

• فلفل قرمز

• مرکبات


سایر ویتامین ها برای تقویت رشد موها

افرادی که ریزش مو دارند باید از مکمل ها و رژیم غذایی که شامل تمام ویتامین های ضروری باشد استفاده کنند. دریافت ویتامین کافی از غذاهایی مانند سبزیجات با برگ سبز، لبنیات و مرکبات در بازسازی سلول ها موثر بوده و ظاهر سالم تری به مو می دهند. سایر ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو عبارتند از:

✔ با توجه به اینکه سطح کافی آهن برای تولید هموگلوبین ضروری می باشد و هموگلوبین برای رساندن اکسیژن به سلول های فولیکول مو لازم است، مصرف غذاها یا مکمل های حاوی آهن برای سلامت مو بسیار اهمیت دارد.

✔ تحقیقات نشان می دهد که روی یا زینک یک مهار کننده بالقوه رگرسیون فولیکول مو است، به این معنی که در سلامت مو نقش دارد؛ همچنین عنصر روی در سنتز پروتئین و تقسیم سلولی، دو جزء رشد مو، نقش مهمی دارد.

✔ از آنجایی که مو تقریباً به طور کامل از پروتئین ساخته می شود، یک عنصر مهم در مکمل روزانه و یا رژیم غذایی شما باید پروتئین باشد.

آیا مکمل های حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو عوارض جانبی دارند؟


آیا مکمل های حاوی ویتامین های موثر بر رشد مو عوارض جانبی دارند؟

ممکن است با خود فکر کنید که مصرف ویتامین ها و مکمل های رشد مو چه ضرری می توانند داشته باشند، حتی اگر کمک کننده نباشند. اما متأسفانه، ویتامین ها در یک انسان سالم یعنی شخصی که کمبود ویتامین نداشته باشد، اینگونه عمل نمی کنند. حتی اگر سه برابر ویتامین های مورد نیاز بدنتان را مصرف کنید باز هم رشد مو را سه برابر یا حتی دو برابر نمی کنید. بدن انسان فقط ویتامین های مورد نیاز خود را حفظ می کند و سپس بقیه را دفع می کند، به نوعی مانند ریختن آب در لیوانیست که 100 درصد پر شده است. بنابراین، مگر اینکه واقعاً در مورد برخی از مواد مغذی کلیدی را از دست داده یا کمبود ویتامین داشته باشید، اقدام به مصرف مکمل ها نکنید زیرامعمولاً بلافاصله پس از مصرف ویتامین های اضافی، آنها را دفع خواهید کرد.


از طرف دیگر مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد سطوح بالای ویتامین A می تواند با ضعیف شدن فولیکول های مو مرتبط باشد، این تنها زمانی اتفاق می افتد که مصرف بیش از حد مکمل ها اتفاق می افتد. همچنین مکمل های رشد مو به طور بالقوه می توانند باعث رشد موی اضافی برای افرادی با اختلالات هورمونی شوند که باعث رشد بیش از حد موهای صورت و بدن می شوند.


پیش از استفاده از ویتامین های ذکر شده جهت رشد و سلامت مو می بایست مشاوره های لازم در خصوص استفاده از این ویتامین ها را با پزشکان متخصص پوست و مو انجام دهید. جهت انجام هرگونه مشاوره با متخصصین مرکز زیبایی تهران بیوتی می توانید با ما تماس حاصل نمایید. مرکز زیبایی تهران بیوتی با در اختیار داشتن تجهیزات مدرن و همچنین متخصصان مجرب یکی از بهترین مراکز جهت کاشت مو یا سایر روش های زیبایی می باشد.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
اکبر امیدی
سلام برای اینکه ریزش موی سرم بیشتر نشه چه ویتامینی مصرف کنم و مقدار مصرف هم بگید
پاسخ مشاور :

ویتامین های زیادی در جلوگیری از ریزش و افزایش رشد مو موثر هستن. البته علت ریزش د ر ابتدا مشخص بشه. به طور مثال ویتامین ها تاثیر زیادی بر ریزش موی ژنتیک یا ارثی ندارند. مصرف هر نوع دارویی حتی ویتامین ها باید تحت نظر پزشک متخصص انجام بشه.

حسین رازه
سلام اسمم حسین هست ۲۰ سال دارم موهای بدنم روز به روز کم میشه نمی دونم چرا لطفاً راهنمایی کنید ممنون میشم 😘
پاسخ مشاور :

با سلام، به منظور اطلاع از دلایل ریزش مو نیاز به معاینه و بررسی های لازم می باشد. شما می توانید جهت تعیین وقت به منظور معینه و همچنین مشاوره آنلاین با شماره تلفن های کلینیک کاشت مو تهران بیوتی سنتر تماس حاصل نمایید. تلفن تماس:021-88102747 ، 021-88102746 مشاوره آنلاین در واتساپ یا تلگرام: 09357370685 ، 09106213785

سکینه قاسمی
سلام خسته نباشی من رشد موهام خیلی خیلی کمه ریزش مو هم دارم علت چیه
پاسخ مشاور :

با سلام به شما، کم پشتی و ریزش مو دلایل مختلفی دارد که جهت درمان می بایست به دنبال علت آن بود. برای تشخیص دلایل ریزش مو و کم پشتی آن نیاز به بررسی و آزمایش موها توسط پزشک متخصص می باشد.

سکینه قاسمی
سلام خسته نباشی من رشد موهام خیلی خیلی کمه ریزش مو هم دارم علت چیه
پاسخ مشاور :

با سلام، ریزش مو علت های مختلفی دارد که می بایست جهت یافتن علت اصلی آن آزمایش های لازم انجام گیرد. جهت مشاوره می توانید با کارشناسان ما در کلینیک کاشت مو تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.

عباس احمدی
سلام من ۴۰ سال سن دارم موی سرم خیلی ریزش داره ورنگ موی سرم کدر هست براق نیست اریشگرم میگه ویتامینش کمه ممنون میشم راهنمایم کنید باتشکر
وحیدارجی
شش ماه هست کاشت مو انجام ولی موهام بیرون نیامده دلیلش چیه
وحیدارجی
شش ماه هست کاشت مو انجام ولی موهام بیرون نیامده دلیلش چیه
پاسخ مشاور :

با سلام خدمت شما، پروسه رشد موها پس از کاشت مو در همه افراد به یک شکل نمی باشد و ممکن است زمان بیشتری نیاز داشته باشد. مراقبت های بعد از کاشت مو هم نکته دیگری است که در صورت عدم رعایت اصولی آن ممکن است رشد موهای کاشته شده متوقف گردد. پیشنهاد می شود جهت بررسی بیشتر به پزشک کتخخص خود مراجعه نمایید.

احسان شاکری
سلام اسم و فامیل همسرم و نوشتم . ایشون پرتو درمانی انجام دادم تو قسمت سرشون موهاشون ریخته و یکم رشد کرده اما هنوز خیلی کم پشته لطفا راهنمایی کنید چه کاری باید انجام بدیم
021-79958