اگرچه اصلاح کردن بیش از حد می تواند به فولیکول های ابرو آسیب برساند، اما اغلب بیش از میزانی که موثر است، در نظر گرفته می شود. عوامل دیگری مانند: عفونت، رژیم غذایی، شرایط پوستی، تغییرات هورمونی یا سیستم ایمنی بیش فعال می تواند باعث ریزش ابروها به صورت جزئی یا کلی شود. تعیین علت ریزش ابروها در درمان آن بسیار مفید می باشد.


ریزش موهای ابرو که نام پزشکی آن هیپوتریشوز Hypotrichosis یا همان ماداروز Madarosis ابرو است، موجب نازک شدن یا ریزش موهای ابرو به صورت لکه ای می شود. به طور معمول ریزش موهای ابرو جدی نیست، اما چنانچه به موقع به مشکلاتی که دلایل ریزش ابرو هستند رسیدگی نشود تنها را درمان و بازگشت موی ابرو نیز استفاده از انواع روش های کاشت ابرو می باشد. در این مقاله، در مورد دلایل و علائم مختلف ریزش ابرو توضیح داده خواهد شد.

مهمترین دلایل ریزش ابرو عبارتند از:


1. آلوپسی آره اتا Alopecia Areata و تاثیر آن بر ریزش ابرو

آلوپسی آره اتا یک بیماری خود ایمنی است که سیستم ایمنی بدن اشتباهی بخشی از بدن را به عنوان دشمن تشخیص داده و به آن حمله می کند. این بیماری فولیکول های مو را هدف قرار می دهد، به همین دلیل رشد مو و ابرو را کند یا تولید آن را متوقف می کند.

بیماری آلوپسی دارای انواع مختلفی است مانند:

• آلوپسی آره اتا که باعث ریزش مو و ابرو به صورت لکه ای می شود.

• آلوپسی یونیورسالیس Alopecia Universalis باعث ریزش کلیه موهای بدن است.

• آلوپسی فیبروز پیشانی باعث زخم شدن پوست سر و همراه با ایجاد جوش و ریزش ابرو می شود.


طبق اعلام بنیاد ملی آلوپسی آره اتا، پزشکان مطمئن نیستند که چه چیزی باعث رشد یا ریزش موهای افراد دارای این بیماری می شود، اما موها در صورت غیرفعالی بیماری خاصی رشد می کنند؛ آلوپسی همچنین می تواند بر روی رشد ناخن های دست و پا اثر بگذارد.


مهم ترین دلایل ریزش ابرو


2. کمبود مواد مغذی و ریزش ابرو

برای عملکرد صحیح بدن انسان به مواد مغذی از جمله منابع انرژی (کربوهیدرات ها، پروتئین ها، چربی ها)، آمینو اسیدها و اسید های چرب، ویتامین ها و مواد معدنی نیاز دارد. برخی از این مواد مغذی بر روی رشد مو و حفظ آن تأثیر می گذارند، بنابراین کمبود هر یک از آنها می تواند باعث ریزش ابرو شود. به عنوان مثال کمبود ویتامین A یا روی می تواند رشد سلولی را کند کرده و مانع از تولید چربی پوست شود یا کمبود ویتامین های D و B نیز باعث ریزش مو و ابرو شود. سایر ویتامین های موثر بر رشد و تقویت مو که کمبودهای آنها می تواند بر ریزش ابرو تأثیر بگذارد عبارتند از:

• بیوتین (ویتامین B-7)

• ویتامین C (توسعه کلاژن)

• آهن

• ویتامین های E و B-12

• سیستئین

• اسیدهای چرب امگا 3


3. تاثیر اگزما بر ریزش ابروها

اگزما نوعی بیماری التهابی پوستی است که باعث خارش، قرمزی و سوزش می شود، این بیماری توسط برانگیخته شدن بیش از حد سیستم ایمنی ایجاد می شود. از آنجایی که فولیکول های مو داخل پوست می باشند، اگزما ممکن است در رشد مو دخالت کرده و باعث ریزش ابرو ها شود.


4. پسوریازیس Psoriasis و ریزش ابرو

پسوریازیس نوعی اختلال خود ایمنی است که باعث تکثیر سریع سلول های پوستی و ایجاد لکه های قرمز و زبر می شود. این بیماری به طور مستقیم باعث ریزش ابرو نخواهد شد، اما اگر این بیماری در اطراف ناحیه ابرو باشد، ممکن است التهاب ایجاد شود که در صورت خارش زیاد، و در نهایت رشد فولیکول های مو مسدود و متوقف شده و موجب ریزش ابرو می شود. از آنجایی که این بیماری موقتی است، کاشت ابرو و کاشت مو برای بیماران پسوریازیس امکان پذیر است.


5. درماتیت تماسی Contact Dermatitis

درماتیت تماسی در اثر تماس با یک ماده آلرژن یا یک ماده تحریک کننده سمی ایجاد می شود که باعث خارش یا سوزش شده و اگر قسمتی در نزدیکی ابروها آسیب دیده باشد، ممکن است رشد مو در نتیجه التهاب متوقف شود.

6. درماتیت سبورئیک Seborrheic Dermatitis

درماتیت سبورئیک معمولاً یک بیماری مداوم می باشد، دانشمندان معتقدند که این بیماری ناشی از قارچ یا تولید بیش از حد روغن در پوست است. درماتیت سبورئیک حتی باعث ایجاد شوره سر می شود.


7. اثرگذاری کرم حلقه ای بر ریزش ابرو

کرم حلقوی نوعی قارچ است که باعث ایجاد لکه های قرمز، خارش، برآمدگی و تاول در پوست می شود؛ وقتی این لکه ها روی ابرو ظاهر می شوند باعث ریزش ابرو شده و یک لکه طاس باقی می گذارند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

8. ریزش ابرو بر اثر مشکلات تیروئیدی

غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد، هورمون هایی تولید می کند که سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند؛ بیماری تیروئید یکی از دلایل اصلی ریزش موهای سر و ابرو است. هنگامی کم کاری یا پرکاری این غده (تولید هورمون بیش از حد یا کمتر از مقدار نیاز) ، بدن از تعادل خارج شده و تعدادی از فرایندهای طبیعی را مختل می کند که شامل رشد مو هم می شود. کم کاری تیروئید همچنین می تواند باعث خستگی و افزایش وزن شود در حالی که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید غالباً دچار تپش قلب، برامدگی چشم و کاهش وزن می شوند.


9. بیماری هانسن (جذام) Hansen’s Disease

بیماری هانسن توسط باکتری ها ایجاد می شود و به صورت زخم در سراسر پوست بروز می کند؛ جذام کبدی باعث ایجاد زخم، ریزش مو و ابرو، بی حسی و ضعف اندام می شود.


10. تاثیر استرس و اضطراب بر ریزش ابروها

استرس و اضطراب بیش از حد می تواند باعث ایجاد تغییرات فیزیولوژیکی از جمله کاهش اکسیژن رسانی به فولیکول های مو و ایجاد نوسان در میزان هورمون ها و در نتیجه ریزش ابرو شود. مسائل روانی به ریزش ابرو کمک می کنند، اگر اخیراً یک رویداد آسیب زا یا تغییر سبک زندگی عمده را تجربه کرده اید، ممکن است تاثیر استرس بر ریزش مو و ابروهایتان را به وضوح مشاهده کنید.


11. بارداری و زایمان

حاملگی و زایمان می تواند هورمونها و جنبه های بیوشیمی بدن را تحت تاثیر قرار دهند، این نوسانات ممکن است چرخه رشد مو را مختل کرده و باعث ریزش آنها شود.

درمان ریزش ابرو


12. شیمی درمانی و ریزش ابرو

شیمی درمانی که برای درمان سرطان در بیماران به کار می رود جلوی سلول هایی که به سرعت در حال تقسیم هستند را می گیرد که شامل فولیکول های مو هم می شود. به همین دلیل وقتی افرادی که شیمی درمانی انجام می دهند موهایشان و ابروهایشان می ریزد.

13. ریزش ابرو به دلیل افزایش سن

با بالا رفتن سن، معمولاً از دهه 40 زندگی، موها شروع به نازک شدن کرده و ریزش مو و ابرو افزایش میابد، زیرا میزان استروژن در زنان و تستوسترون در مردان کاهش می یابد.


14. استفاده بیش از حد از محصولات آرایشی

آرایش زیاد ابرو برای طولانی مدت ممکن است باعث صدمه و ریزش ابروها شود. همچنین برداشتن بیش از حد ابرو نیز باعث ایجاد ضربه جزئی به فولیکول می شود که در صورت تکرار مداوم می تواند منجر به عدم رشد مو در آن نقطه شود.


15. مرحله تلوژن Telogen Effluvium

همه ما صدها هزار مو روی سرمان داریم و همه آنها دائماً رشد نمی کنند، موهایی که در حال رشد هستند در مرحله آناژن هستند و موهایی که در حال استراحت هستند در مرحله "تلوژن" قرار دارند، به این معنی که رشد آنها متوقف شده است اما قبل از ریزش چند ماه دیگر روی سر باقی می مانند. در افراد مبتلا به تلوژن افلوویوم، موهای بیشتری از فاز آناژن به فاز تلوژن منتقل می شوند، به این معنی که شما بیش از حد معمول موهای خود را از دست می دهید. در واقع در این مرحله ریزش غیر طبیعی مو رخ می دهد که با قطع شدن چرخه رشد طبیعی مو توسط تغییرات هورمونی یا سایر تغییرات بدن ایجاد می شود.


درمان ریزش ابرو

هنگامی که دلایل و عوامل ریزش ابرو ها مشخص شد، می توان مناسب ترین روش درمانی را انتخاب کرد، زیرا بستگی به این دارد که علت ریزش ابرو دائمی بوده یا موقتی. روش کاشت ابرو یک راه حل ترمیم موی ابرو است، این روش شامل برداشت قسمتی از فولیکول های مو از محل اهدا کننده که دارای موهای کافی و سالم است و پیوند آنها به منطقه گیرنده یعنی ابروها می باشد. همچنین می توان با استفاده از مکمل های تغذیه ای، ماینوکسیدیل یا تغییر سبک زندگی به تقویت رشد موها و ابروها کمک کرد.


در پایان اگر قصد انجام کاشت ابرو را دارید مهم ترین مسئله پیش از انجام این کار پزشک متخصص و بهره گیری از مراکز زیبایی معتبر می باشد. مرکز زیبایی تهران بیوتی با بهره مندی از پزشکان مجرب و امکانات روز دنیا آماده انجام هرگونه خدمات زیبایی به شما عزیزان می باشد. جهت اطلاع از هزینه این روش به مقاله هزینه کاشت ابرو مراجعه نمایید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958