کاشت مو برای بیماران پسوریازیس پوست سر

کاشت مو در سراسر جهان به عنوان موثرترین روش درمان ریزش مو با ظاهر طبیعی بسیار محبوب است، اما جراحانی که کاشت مو را انجام می دهند با چالش های مختلفی روبرو هستند؛ یکی از این چالش ها پسوریازیس است.


افرادی که از بیماری های خاص پوستی رنج می برند زمانی که به دنبال راه حل ترمیم مو هستند با موانع مختلفی روبرو می شوند، زیرا موارد خاصی وجود دارد که با ابتلا به آنها، کاندید مناسب کاشت مو نخواهند بود. برخی از بیماری های پوستی مانند فولیکولیت و پسوریازیس وجود دارد که مانع از پیوند مو نشده اما انجام جراحی را بسیار دشوار می کند.


پسوریازیس چیست؟

قبل از پرداختن به رابطه بین پسوریازیس و کاشت مو، مهم است که بدانیم پسوریازیس چیست.


پسوریازیس یک بیماری پوستی شدید با لکه ها و پوسته پوسته های قرمز است، این مشکلات معمولاً روی آرنج، زانو و ناحیه سر دیده می شود، اما می تواند در سایر قسمت های معمول بدن که اصطکاک و مالش دارند نیز ظاهر شود. هر کسی ممکن است در هر سنی به پسوریازیس مبتلا شود اما در سن زیر 35 سال شایع تر است به خصوص در شرایط آب و هوایی خشک یا به دلیل وجود عفونت در بدن؛ ممکن است علائم به طور دائم  ماندگار نبوده و کم و زیاد شوند. در پوست سر، پسوریازیس به صورت پوسته های خشک یا شوره شدید روی پوست قرمز رنگ ظاهر می شود که در نتیجه باعث ایجاد خارش شدید در ناحیه سر می شود و همچنین ممکن است دردناک باشد؛ اگر فردی ناحیه پسوریازیس را در پوست سر خارش دهد، می تواند باعث عفونت و ریزش مو شود.

کاشت مو


آنچه در پسوریازیس اتفاق می افتد این است که سلول های پوستی تجمع می یابد، گردش سلول های پوست حدود 28-40 روز طول می کشد اما در مورد پسوریازیس، تغییر سلول های پوست 7 روز طول می کشد. این منجر به تشکیل لکه های پوسته دار و قرمز می شود. علت دقیق پسوریازیس ناشناخته است اما ممکن است یک اختلال خود ایمنی باشد که در آن سلول های ایمنی بدن شروع به حمله به سلول های سالم می کنند. بسیاری از چیزها می توانند پسوریازیس را بدتر کنند، مانند دوش گرفتن؛ حمام کردن می تواند پوستی را که قبلاً به دلیل پسوریازیس خشک و تحریک شده است، بیشتر تحریک کند، هوای سرد هم همین تاثیر را دارد. به غیر از آن، شرایط استرس زا، آسیب های پوستی (بریدگی، خراش)، آفتاب سوختگی، نیش حشرات، عفونت گلو همگی می توانند به عنوان محرک پسوریازیس عمل کنند؛ به این پدیده کوبنر می گویند.


آیا پسوریازیس پوست سر باعث ریزش مو می شود؟

خارش ناشی از این عارضه و خاراندن متعاقب آن می تواند یکی از دلایل ریزش مو باشد؛ خوشبختانه این ریزش فقط موقتی است، بنابراین پس از انجام درمان، موها دوباره رشد خواهند کرد. با این حال، به خاطر داشته باشید که این وضعیت همچنین می تواند به ریزش موی دائمی به دلیل زخم های ناشی از پسوریازیس منجر شود؛ در این صورت ممکن است کاشت مو امکان پذیر نباشد.


آیا درمانی برای پسوریازیس وجود دارد؟

قبل از درمان پسوریازیس، تشخیص آن اهمیت دارد، برای این کار باید برای معاینه فیزیکی به پزشک متخصص مراجعه کنید. ممکن است از طریق معاینه فیزیکی تشخیص داده شود یا ممکن است پزشک نیاز داشته باشد تکه کوچکی از پوست شما را برای بیوپسی به آزمایشگاه بفرستد. این می تواند به پزشک کمک کند تا نوع پسوریازیس که فرد از آن رنج می برد را تعیین کند. در واقع پسوریازیس یک بیماری مزمن و مادام العمر است و به طور کامل از بدن خارج نمی شود، با این حال درمان هایی برای آن وجود دارد که درمان های موضعی عبارتند از:

✔ کرم ها و پمادها

✔ کورتیکواستروئیدهای موضعی

✔ اسید سالیسیلیک

✔ آنالوگ های ویتامین D


برخی از افراد نیز نیاز به تزریق یا مصرف داروهای خوراکی دارند. فتوتراپی یا نور درمانی نیز زمانی استفاده می شود که فرد مبتلا به پسوریازیس متوسط تا شدید باشد؛ روش کار این درمان رشد بیش از حد سلول های پوست را کند می کند. برای اطمینان از اینکه پوست سر خشک نمی شود، یک نرم کننده می تواند کمک کند؛ به طور مشابه از هر گونه محصولی که می تواند پوست سر را خشک کند، خودداری کنید. این شامل محصولات مختلف آرایش مو می شود.


آیا کاشت مو برای بیماران پسوریازیس امکان پذیر است؟

داشتن ظاهر لکه ها می تواند عزت نفس بسیاری از افراد را کاهش دهد، کسانی که آلوپسی آندروژنتیک یا الگوی طاسی مردانه دارند یا به دلیل هر بیماری دیگری موهای خود را از دست می دهند، برای پوشاندن نواحی مختلف پوست سر دارای لکه های قرمز و ملتهب راه دشواری دارند. خوشبختانه حتی اگر موهای خود را برای همیشه به دلیل پسوریازیس از دست بدهید، پیوند مو امکان پذیر است. یک تحقیق که در آن جراحی کاشت مو بر روی بیماران مبتلا به پسوریازیس انجام شد، نشان داد که با درمان پوستی مناسب، پسوریازیس تاثیر منفی بر نتایج جراحی کاشت مو نخواهد داشت. البته باید توجه داشته باشید که کاشت مو به تنهایی نمی تواند پسوریازیس را درمان یا از گسترش آن جلوگیری کند، زیرا این یک بیماری خودایمنی است که ارثی است.

کاشت مو برای بیماران پسوریازیس


لازم به ذکر است که وجود لکه های پوسته پوسته و قرمز رنگ ممکن است نشان دهنده پسوریازیس نباشد، بلکه نشان دهنده برخی بیماری های دیگر پوست سر باشد. در ارزیابی کاندید مناسب کاشت مو، پزشک متخصص پوست سر شما را به طور کامل بررسی کرده و به شما در مورد سلامت آن و اینکه مشکل پوستی چگونه می تواند بر نتایج کاشت مو تأثیر بگذارد، توصیه می کند. اگرچه امکان کاشت مو برای بیماران پسوریازیس وجود دارد، اما هنوز خطراتی وجود دارد که باید قبل از انجام جراحی کاشت مو از آنها آگاه باشند؛ به عنوان مثال ضایعات پوستی جدید ممکن است بعد از کاشت مو ایجاد شوند که قبل از اینکه منجر به مشکلات بزرگتر شوند باید درمان شوند.


کاشت مو برای بیماران پسوریازیس پوست سر

همانطور که گفته شد ارتباط بین کاشت مو و پسوریازیس در مشاوره اولیه با متقاضیان مشخص می شود؛ قبل از هر چیز باید بدانید که پسوریازیس منجر به طاسی دائمی نمی شود؛ بیماری پوستی مسئول طاسی دائمی قبل از عمل کاشت مو نیست و منجر به از دست دادن دائمی موهای کاشته شده پس از جراحی نیز نمی شود؛ با این حال، بهتر است لکه های پسوریازیس قبل از اینکه بیمار تحت عمل جراحی کاشت مو قرار گیرد، درمان شود. در حالی که کاشت مو شرایط را بدتر نمی کند، وجود پسوریازیس می تواند دوره بهبودی کاشت مو را افزایش دهد، خاراندن مکرر به دلیل پسوریازیس می تواند در بهبود پوست سر بعد از کاشت مو اختلال ایجاد کند. همچنین بهتر است از ایجاد برش در پوست مبتلا به پسوریازیس یا هر التهاب پوستی دیگر، چه در ناحیه اهداکننده یا گیرنده، اجتناب شود.


در حالی که افرادی که از پسوریازیس رنج می برند هنوز هم می توانند کاندیدای مناسبی برای کاشت مو باشند، همیشه بهتر است قبل از انجام عمل مطمئن شوید که پوست سر تا حد ممکن سالم است. در هفته های منتهی به جراحی کاشت مو، به بیماران پسوریازیس توصیه می کنیم:

✔ موهای خود را تا جایی که احساس راحتی می کنید کوتاه کنید، معمولاً وقتی موها کوتاه می شوند، درمان آسانتر است.

✔ از درمان های موضعی، به شکل قطره یا کرم اسید سالیسیلیک، یا لوسیون استروئیدی تجویز شده توسط پزشک استفاده کنید.

✔ در معرض نور خورشید قرار بگیرید ، زیرا نور UV به بهبود وضعیت پسوریازیس کمک می کند.

✔ از خاراندن پوست سرتان خودداری کنید.


مراقبت های بعد از کاشت مو برای مبتلایان به پسوریازیس پوست سر چیست؟

به طور کلی، دستورالعمل های مراقبتی پس از کاشت مو را که جراح به شما توصیه می کند را به دقت دنبال کنید. شما باید در اجتناب از تمام مواردی که می تواند باعث پسوریازیس پوست سر شود، مانند عفونت، خارش، سیگار کشیدن، استرس، قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید و غیره مراقب باشید؛ همچنین باید از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید. شما ممکن است نیاز به استفاده از شامپوی خاصی داشته باشید که می توانید در مورد استفاده از آن با جراح خود صحبت کنید، مطمئن شوید که پوست سر خود را همیشه تمیز نگه می دارید. در صورت بروز هر گونه تشدید بیماری به سرعت باید با پزشک خود تماس بگیرید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958