آیا کاشت مو دائمی است؟

ریزش مو در مردان و زنان بسیار شایع است، اما چیزی در حدود 50 تا 100 تار مو در روز به عنوان ریزش موی طبیعی در نظر گرفته می شود. در صورتی که مقدار ریزش موهایتان بیشتر از این تعداد باشد می تواند نشان از ریزش موی بیش از حد باشد، عوامل موثر بر ریزش مو می توانند بسیار متفاوت باشند، از جمله افزایش سن، بیماری ها، هورمون ها، ژنتیک، سبک زندگی، استرس و بسیاری دیگر. روش های درمانی بسیاری برای مقابله با این مشکلات و جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که شامل داروهای بدون نسخه تا روش های جراحی مانند کاشت مو می شوند که بسیاری از افراد به دلیل نتایج  دائمی و طبیعی کاشت مو، این روش را انتخاب می کنند.


کاشت مو

همانطور که گفته شد کاشت مو یک روش جراحی است که به عنوان موثرترین روش مقابله با ریزش مو شناخته می شود و طبیعی ترین نتایج را خواهد داشت. در روش های کاشت مو، فولیکول های مو را از ناحیه مقاوم در برابر ریزش (منطقه اهدا کننده) برداشته و به قسمت های طاس یا کم پشت مو پیوند می دهند. برای انجام کاشت مو فرد متقاضی باید دارای موهای سالم و کافی در ناحیه اهدا کننده باشد، به همین دلیل این روش برای افرادی انجام می شود که علت ریزش موی خود را درمان نموده اند. کاشت مو با بانک موی ضعیف یا با بانک موی افراد دیگر از نظر تکنیکی امکانپذیر است اما به دلیل اینکه نتیجه بسیار ضعیف و گاهی بدی در پی دارد توسط کلینیک های معتبر انجام نمی شود. نتیجه طولانی مدت کاشت مو به برخی از شرایط بستگی دارد، تراکم و سلامت بانک مو، سلامت جسمی، مهارت پزشک و تجهیزات کلینیک از جمله مهمترین آنها هستند.


معمولا هنگام ریزش مو مردم ابتدا به سراغ درمان های دیگری مانند محلول ماینوکسیدیل، مزوتراپی و غیره می روند و درصورتی که از این روش ها نتیجه نگیرند، کاشت مو راه حلی بسیار مطمئن می باشد. کاشت مو یک راه حل دائمی و طبیعی برای بیمارانی است که از طاسی یا ریزش مو رنج می برند، از این روش می توان برای کاشت در سایر اعضای بدن مانند ترمیم مژه ها، ابروها، موهای ریش و سینه نیز استفاده کرد. از روش های مورد استفاده برای کاشت مو یا همان ترمیم مو می توان به جدیدترین روش کاشت مو میکروفیت ، کاشت مو به روش SUT ، کاشت مو به روش FUE (استخراج واحد فولیکولار) و FUT (پیوند واحد فولیکولار) اشاره نمود. برخی از افراد ممکن است به جلسات متعدد پیوند مو برای داشتن موهایی پرپشت نیاز داشته باشند؛ در بعضی موارد نیز به دلیل عدم رعایت دستورات پزشک، برخی از پیوندها از بین می روند، چنین افرادی به یک جلسه تکرار کاشت نیاز دارند. در چنین شرایطی باید بین جلسات یک فاصله چند ماهه وجود داشته باشد. همچنین گاهی برای تحریک فولیکول های مو غیرفعال ممکن است داروها یا درمان های مکمل تجویز شود.

چرخه رشد مو چیست و آیا موها به طور طبیعی می ریزند؟


چرخه رشد مو چیست و آیا موها به طور طبیعی می ریزند؟

موی انسان دارای چرخه رشدی می باشد که از مراحل مختلفی تشکیل شده است، این مراحل شامل فاز آناژن، کاتاژن، تلوژن و اگزوژن می باشد. مراحل رشد موی انسان با سایر پستانداران متفاوت بوده و تعداد متفاوتی تار مو می توانند در هر زمانی در یکی از این مراحل باشد. اولین مرحله از مراحل رشد مو، فاز آناژن که به عنوان فاز فعال مو نیز شناخته می شود و حدود 2 تا 6 سال طول می کشد؛ در طی این مرحله موها هر 28 روز حدود 1 سانتی متر رشد می کنند. مرحله دوم چرخه رشد مو مرحله کاتاژن می باشد که به آن مرحله انتقالی نیز گفته می شود؛ این مرحله 2 تا 3 هفته ادامه داشته و حدود 3 درصد از کل موها در این مرحله هستند.


مرحله تلوژن یا مرحله استراحت مرحله ایست که حدود 4 ماه طول میکشد و به طور معمول حدود 8 تا 10 درصد کل موها در این مرحله می باشند. در مرحله تلوژن موها در حال استراحت هستند و در پایان آن شروع به ریزش می کنند، در این مرحله 50 تا 100 تار مو دچار ریزش می شوند. در فاز اگزوژن تارهای مو به طور کامل از فولیکول خود آزاد شده و می ریزند، همچنین موهای جدید از همان فولیکول شروع به رشد می کنند. در هر مرحله از مراحل رشد مو احتمال ریزش موها وجود دارد اما بیشترین مقدار آن در مرحله تلوژن و اگزوژن می ریزند.


آیا نتایج کاشت مو دائمی است؟

وقتی کاشت مو انجام شد، پس از گذشت دوره بهبودی موهای کاشته شده مانند موهای معمولی به رشد خود ادامه می دهند؛ این به دلیل استفاده از فولیکول های موی خود فرد به عنوان بانک مو می باشد. زیرا در این صورت بدن متقاضی این فولیکول ها را غریبه تشخیص نداده و احتمال رد آنها تقریبا به صفر می رسد، در نتیجه پیوند این فولیکول ها موفقیت آمیز بوده و همانند سایر موهای سر دارای ریشه بوده و به رشد خود ادامه می دهند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نتایج کاشت مو پس از چهار تا شش ماه قابل مشاهده می شود و در طول سال به پیشرفت خود ادامه می دهد، به طوریکه می توانید هر ماه حدود 1 سانتی متر رشد از موهای کاشته شده تان انتظار داشته باشید. ممکن است مشاهده رشد موهای کاشته شده برای برخی از بیماران تا 12 ماه طول بکشد، اما به طور کلی نتیجه نهایی کاشت مو در ماه هجدهم قطعاً قابل مشاهده است. درواقع پس از تکمیل روند بهبود، فولیکول های پیوندی شروع به رشد مو می کنند که لکه های طاس پوست سر را پر کنند، این موها با افزایش سن به رشد طبیعی خود ادامه می دهند، رشد فولیکول های موی کاشته شده دائمی است و هیچ راهی برای بازگشت آنها به موقعیت قبلیشان وجود ندارد. می توان گفت پیوند مو تنها درمان مادام العمر و قطعی برای ریزش مو است، البته روش های درمانی دیگری نیز وجود دارند که برخی از آنها موثر هستند اما به تنهایی نمی توانند با ریزش مو مقابله کنند.


آیا موهای کاشته شده می ریزند ؟

نتیجه کاشت مو به یکسری از عوامل و فاکتورها مانند: تراکم مو در ناحیه اهدا کننده، خصوصیات مو، میزان ریزش مو پس از عمل کاشت مو، نحوه مراقبت از موهای کاشته شده، تفاوت بین رنگ مو و پوست و شلی پوست بیمار بستگی دارد. کاشت مو به خودی خود طاسی را درمان نمی کند، این روش فقط در مناطق طاس سر مو اضافه می کند، به همین دلیل توصیه می شود پیش از اقدام به کاشت مو ابتدا دلیل ریزش موی خود را یافته و آن را رفع کنید. در طی عمل کاشت مو فولیکول های مو را از ناحیه اهدا کننده که اغلب پشت سر و نزدیک گوش می باشد، برداشته و در نواحی کم پشت و طاس کاشته می شوند. از آنجا که فولیکول های مو از مناطقی گرفته می شود که از نظر ژنتیکی در برابر ریزش مو مقاوم هستند، برای بسیاری از بیماران موهای تازه کاشته شده برای همیشه ماندگار می باشند؛ با این حال سن، جنس مو و سبک زندگی می توانند بر روی ماندگاری کاشت مو تأثیر مستقیم بگذارند. به طور کلی پاسخ به این سوال که آیا آیا موهای کاشته شده می ریزند ؟ بله می باشد، این ریزش موها به عنوان ریزش شوک شناخته می شود و روندی کاملاً طبیعی می باشد.


مانند بقیه فولیکول های موی شما، پیوندهای کاشته شده نیز طول عمر دارند، در برخی از مواقع این احتمال وجود دارد که با افزایش سن فولیکول های مو نازک شوند، اما به احتمال زیاد تا پایان عمر شما حداقل مقداری مو تولید می کنند. البته باید بدانید که اگر نازک شدن موها ادامه یابد، خط مو مطابق با الگوی قبلی ریزش طبیعی شما عقب نمی رود. در بیشتر موارد، ماندگاری کاشت مو یک عمر طول می کشد، زیرا پیازهای سالم مو به نواحی کم پشت یا طاس پیوند می شوند. البته باید درنظر داشته باشید که طول عمر موهای کاشته شده می تواند تحت تأثیر عواملی مانند بیماری، سبک زندگی، سن و میزان ریزش مو باشد؛ در چنین مواردی بیمار ممکن است به چندین روش برای رسیدن به نتایج مطلوب نیاز داشته باشد.

آیا موهای کاشته شده می ریزند؟


چرا پس از کاشت مو شوک ریزش مو اتفاق می افتد ؟

پس از اتمام مراحل کاشت مو، متوجه خطوط کلی جدید تقویت شده مو خواهید شد؛ با این حال بسیاری از بیماران ممکن است متوجه شوند که موهای تازه کاشته شده طی دو تا شش هفته دچار ریزش می شوند. توجه داشته باشید که این روند نگران کننده نیست و ظرف چند ماه شاهد رشد موهای جدید به صورت دائمی خواهید بود، ریزش بعضی از موهای پیوند شده در سه ماه اول پس از کاشت طبیعی است و به آن ریزش مو بر اثر شوک گفته می شود. ریزش مو بر اثر شوک معمولاً بین هفته دوم تا هشتم پس از کاشت مو اتفاق می افتد، وقتی موهای جدید وارد مرحله استراحت شوند، می ریزند؛ در واقع ریزش مو پس از عمل کاشت مو نوعی پاسخ به آسیبی است که در طی کاشت مو ایجاد می شود.


همانطور که گفته شد عمل کاشت مو فرایند انتقال موهای مقاوم در برابر ریزش مو از ناحیه اهدا کننده (واقع در پشت سر) به منطقه گیرنده است، برای این کار برش های ریزی در منطقه گیرنده ایجاد می شود که در آنجا گرافت های استخراج شده قرار می گیرند. صرف نظر از اینکه از چه روشی برای کاشت مو استفاده شود، این روش می تواند باعث آسیب به پوست سر و موهای اطراف شده و موهای کاشته شده به طور موقت وارد مرحله استراحت شده و بریزند. اغلب بیماران می ترسند که این ریزش مو دائمی باشد، اما نباید نگران باشند، زیرا فولیکول های مو پیوند شده در زیر پوست سالم هستند و چند ماه بعد موهای جدید در فاز آناژن قرار گرفته و دوباره رشد می کنند. شوک ریزش مو فرایندی اجتناب ناپذیر و موقتی می باشد که بخشی از روند طبیعی ترمیم مو بوده و نشان دهنده آسیب دائمی مو نیست. اکثر بیماران رشد مجدد اولیه را بین ماههای 3 تا 6 گزارش می کنند، اما ممکن است 12 تا 18 ماه طول بکشد تا به ضخامت و بافت موهای دیگر برسند. رشد موهای دائمی جدید و مشاهده نتیجه نهایی کاشت مو در افراد مختلف متفاوت است، اما معمولا بعد از 2 سال موها رشد طبیعی خود را آغاز می کنند و حجم و ضخامت آنها افزایش می یابد.


چرا موهای کاشته شده می ریزند؟

دلایل زیادی برای ریزش موهای کاشته شده وجود دارد که شامل موارد زیر می شوند:

ریزش مو بر اثر شوک:

کاشت مو برای پوست سر در ناحیه گیرنده و موهای اطراف آسیب زاست و ممکن است باعث ریزش موقت موهای جدید و موهای موجود شود که به عنوان ریزش مو بر اثر شوک شناخته می شود. همانطور که گفته شد این ریزش بین 2-3 هفته پس از عمل کاشت مو اتفاق می افتد اما در مدت زمان کوتاهی موهای جدید دوباره رشد می کنند.

رد کردن پیوند:

منطقه گیرنده ممکن است فولیکولهای پیوند شده را رد کند، در این حالت سیستم ایمنی بدن می تواند پیوند مو را رد کند و می تواند بافت کاشته شده را به طور کامل از بین ببرد.

عدم مراقبت از موهای کاشته شده:

شما باید به صحبت های دکتر خود با دقت گوش دهید و توجه ویژه ای به مراقبت های بعد از کاشت مو داشته باشید در غیر این صورت ممکن است منجر به تخریب فولیکول های کاشته شود.

مراجعه به کلینیک نامعتبر و جراح بدون تجربه:

تعداد زیادی از کلینیک های کاشت مو وجود دارند و بسیاری از آنها خدمات با کیفیت ارائه کرده و از پزشک با تجربه استفاده نمی کنند. در نهایت به دلیل عدم مهارت گرافت های مورد نیاز را از بانک مو با شرایط نامناسب خارج می کنند تا در ناحیه گیرنده قرار بگیرند، که در نهایت منجر به نتایج بد و ریزش موها بعد از کاشت مو می شود.

چگونه می توان میزان ریزش مو بعد از کاشت مو را کاهش داد ؟


چگونه می توان میزان ریزش مو بعد از کاشت مو را کاهش داد ؟

اگرچه شوک ریزش مو بعد از پیوند اجتناب ناپذیر است، اما رعایت یک سری نکات می تواند میزان ریزش مو پس از کاشت مو را کاهش دهد:

1- محلول ماینوکسیدیل بعد از کاشت مو:

استفاده از این محصول بعد از کاشت مو باعث افزایش رشد مو و ضخیم شدن موها شده و می توان نتیجه استفاده از آن را طی 4 تا 6 ماه پس از پیوند مشاهده کرد. ماینوکسیدیل به ویژه برای افرادی که کمتر از 30 سال سن داشته و حدود 5 سال است که دچار ریزش مو شده اند موثرتر می باشد.

2- مصرف فیناستراید بعد از کاشت مو:

فیناستراید با اتصال به آنزیم 5 آلفا ردوکتاز 5-Alpha Reductase که به تولید DHT در بدن کمک می کند عمل این آنزیم را مهار می کند. در واقع قرص فیناستراید به طور کامل تولید DHT را متوقف نمی کند، بلکه به اندازه کافی آن را سرکوب می کند تا مانع ریزش مو در مردان شود. هنگامی که قرص فیناستراید به طور منظم استفاده شود، ممکن است پس از 3 ماه به نتایج مورد نظرتان برسید؛ فیناستراید بر روی همه موثر نیست زیرا کم پشتی و ریزش مو در همه افراد فقط ناشی از DHT نیست.

3- انجام پی آر پی PRP برای جلوگیری از ریزش بعد از کاشت:

پی آر پی روشیست که از پلاسمای غنی از پلاکت که از خون خود بیمار گرفته شده است، برای درمان ریزش مو استفاده می شود، سپس این محلول به مناطقی دارای ریزش مو تزریق می شود.

4- مزوتراپی بعد از پیوند مو:

انجام مزوتراپی بعد از کاشت مو می تواند با افزایش گردش خون در پوست سر، مواد مغذی مورد نیاز ریشه موها را فراهم کند؛ همچنین موادی که در این روش به پوست سر تزریق می شوند کیفیت مو را افزایش می دهند.


علاوه بر روش های درمانی گفته شده رعایت برخی نکات مراقبتی بعد از کاشت مو که توسط پزشک توصیه می شود، می تواند به تثبیت شدن فولیکول های مو کاشته شده کمک کند. این دستورالعمل ها عبارتند از :

✔ تا 2 هفته پس از کاشت مو از قرار گیری در معرض نور مستقیم خورشید بپرهیزید و هنگام بیرون رفتن از خانه حتماً از کلاه استفاده کنید.

✔ از انجام ورزش های سنگین خودداری کنید، زیرا فشار خون و ضربان قلب شما باید نرمال بماند؛ همچنین از انجام فعالیت هایی که ممکن است باعث تعریق شدید شود بپرهیزید.

✔ از مصرف الکل و استعمال سیگار خودداری کنید، زیرا بر روند بهبودی و گردش خون در پوست تداخل ایجاد می کند.

✔ از مالش سر خودداری کنید و به یاد داشته باشید که باید با زاویه قائم (با چند بالشت زیر سر) بخوابید تا تورم سر و صورتتان کاهش یابد.

✔ حتما نحوه صحیح شستن سر بعد از کاشت مو را از پزشک خود جویا شوید و تا زمانی که اجازه نداده از شستن سرتان خودداری کنید.


در پایان چنانچه نیاز به مشاوره های بیشتر در زمینه کاشت مو و یا تعیین وقت برای انجام این روش درمانی در مجموعه تهران بیوتی سنتر را دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
امیر امجد
من نزدیک یکساله جایی کاشت مو انجام دادم و هنوزم ریزش موهام مثل قبله. با اینکه مراقبتای بعدی هم انجام دادم تاثیری نداشت
پاسخ مشاور :

با سلام، پروسه پیوند مو و روش درست انتخاب آن می بایست قبل از انجام مورد بررسی و آزمایش قرار گرفته تا بهترین روش کاشت مو با توجه به مشخصات فرد انتخاب گردد. پیشنهاد می شود جهت بررسی و آزمایشات بیشتر با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

مسعود صفری
سلام. وقت بخیر. بنده شش ماه پیش کاشت مو انجام دادم ولی موهای کاشته شده همچنان ریزش داره ، میشه راهنمایی بفرمایید مشکل از چیه و چیکار باید بکنم ؟ درضمن دارو و مسائل گفته شده پزشک رو دقیقا انجام میدم ...با تشکر
پاسخ مشاور :

با سلام، روند ریزش موهای کاشته شده امری طبیعی می باشد و مدت زمان آن متغیر است. اما چنانچه این ریزش با رشد مجدد همراه نباشد نشان دهنده عمل نا موفق است. برای مشخص شدن دلیل ریزش مجدد به بررسی و آزمایشات نیاز می باشد.

سید محمد
باعرض سلام چرا بعداز هفت ماه کاشت مو الان ریزش دارم اشکال از کجاست میشه بفرمایین آیا از کاشت بد هست؟
پاسخ مشاور :

با سلام، عدم مراقبت های بعد از کاشت مو در کنار موفقیت آمیز نبودن عمل جز موارد بسیار مهمی است که بیشتر افراد پس از انجام پیوند مو ممکن است با این مشکل روبرو شوند. جهت بررسی و آزمایشات بیشتر برای مشخص شدن دلیل ریزش می توانید با کارشناسان مجموعه تهران بیوتی سنتر در ارتباط باشید.

021-79958