ده راز برای داشتن موهای پرپشت

همه افراد دوست دارند موهای سالم، پرپشت و ضخیم داشته باشند؛ از طرفی عوامل مختلفی مانند آلودگی، تغذیه نامناسب، قرار گرفتن در معرض نور خورشید و غیره می تواند بر روی ضخامت و تراکم موهای سر تاثیر بگذارد. داشتن رژیم غذایی مناسب و مصرف مواد مغذی در یک بازه زمانی کوتاه می تواند باعث پرپشت شدن موها شود، اما عواملی وجود دارد که به سبب آن ها مو دچار ریزش شده و به مرور زمان طاسی سر رخ خواهد داد. در چنین مواقعی کاشت مو بهترین و موثرترین راه برای درمان و بازگشت موهای از دست رفته می باشد، زیرا این روش با پیوند فولیکول های مو سالم از بدن خود فرد به رشد طبیعی موها کمک می کند.


عوامل موثر بر کم پشتی مو

بسیاری از مردم روزانه بین 50 تا 100 تار مو را از دست می دهند و این مقدار توسط پزشکان طبیعی در نظر گرفته می شود، زیرا موهای جدید از همان فولیکول های مو دوباره رشد می کنند. با این حال، گاهی اوقات ریزش مو می تواند با سرعت بیشتری اتفاق بیفتد؛ عواملی که می توانند منجر به کم پشت شدن مو شوند عبارتند از:

• تغذیه نامناسب یا کمبود تغذیه ای

• آرایش بیش از حد موها (مانند فرکردن و رنگ کردن موها)

• ژنتیک

• بیماری های پوست سر یا انواع آلوپسی

• واکنش به داروها (مانند شیمی درمانی)

• واکنش به مواد شیمیایی یا آلرژی

• تغییرات هورمونی

• افزایش سن

• استرس شدید و ناگهانی


رژیم غذایی مناسب برای پرپشت شدن موها

یکی از عوامل موثر بر ریزش مو که می توان به راحتی آن را برطرف کرد، نداشتن رژیم غذایی مغذی برای موها می باشد که می توانید تنها با مصرف چند ماده غذایی مفید به پرپشت شدن موها کمک کنید. برای موهای ضخیم تر، غذاهای حاوی فلاونوئیدهای آنتی اکسیدان برای تقویت فولیکول های مو، غذاهای غنی از آهن برای تقویت گلبول های قرمز خون و غذاهای غنی از پروتئین و سیلیس برای تقویت رشد مو و موهای سالم مصرف کنید.


رژیم غذایی مناسب برای ضخیم تر شدن موها


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

برای ضخیم تر شدن مو و جلوگیری از ریزش مو، استفاده از موارد زیر در رژیم غذایی ضروری می باشد:

✔ تخم مرغ (حاوی امگا 3، پروتئین و آهن)

✔ ماهی قزل آلا (حاوی اسیدهای چرب و غنی از پروتئین)

✔ گردو (سرشار از اسیدهای چرب)

✔ منابع پروتئین

✔ لوبیای سبز و سیاه (سرشار از پروتئین)

✔ غلات غنی از آهن

✔ اسفناج حاوی ویتامین A ، C و آهن

✔ مکمل های ویتامین D

✔ کینوا Quinoa(منبع روی)

✔ دانه های آفتابگردان (غنی از ویتامین E که برای جلوگیری از خشکی پوست سر مفید است)


ده راز برای داشتن موهای پرپشت

نوع و شرایط موهای هر فردی متفاوت است و آنچه ممکن است برای یکی موثر باشد ممکن است برای دیگری موثر نباشد. با این حال برخی از قوانین اساسی برای افزایش رشد مو و تضمین سلامت و ضخامت موها مانند خوردن یک رژیم غذایی مغذی و حفظ یک روال مراقبت از مو مناسب برای همه موثر می باشد.


1. استفاده از شامپو و نرم کننده مناسب:

فولیکول های مو در 1.25 میلی متری زیر سطح پوست سر قرار دارند، بنابراین هنگام استفاده از شامپو برای شستن موها این ماده می تواند به فولیکول های مو برسد. به همین منظور از شامپوهای دارای ویتامین E، B5، روی، آهن و مس که باعث افزایش تولید کراتین (ماده سازنده مو) می شوند استفاده کنید. انواع موی مختلف نیازهای متفاوتی دارند و شما باید محصولاتی را انتخاب کنید که به طور خاص برای نوع موی شما فرموله شده اند.


2. تغذیه سالم برای پرپشتی مو:

رژیم غذایی سرشار از چربی های سالم و ریزمغذی هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی برای داشتن موهای ضخیم و سالم ضروری می باشد. در حالی که ژنتیک بافت و حالت مو را تعیین می کند، رژیم غذایی در نحوه بیان ژن ها نقش اساسی دارد، بنابراین دریافت مقادیر زیادی پروتئین و چربی مانند روغن زیتون و امگا 3 ضروری می باشد. کمبود آهن، ویتامین D، اسیدهای آمینه، فولات، ویتامین B12 و سلنیوم می تواند تأثیر شدیدی بر سلامت موهای شما داشته باشد و ممکن است منجر به ضعیف شدن مو و ریزش مو شود. مصرف یکسری مواد غذایی مانند ماهی سالمون، دانه کتان و کدو تنبل، آووکادو، آجیل، حبوبات سبزیجات برگ سبز و میوه های تازه برای تأمین مواد مغذی مورد نیاز برای داشتن موهای ضخیم و پرپشت توصیه می شود.


3. عدم شستشو روزانه و نادرست موها:

شستشو بیش از حد موها می تواند باعث آسیب رساندن به آنها شده و رطوبت موها را از بین برده و موجب خشکی و پوسته پوسته شدن سر و در نتیجه ریزش مو می شود. هیچ چیزی برای درخشش و براقی موها بهتر از روغن های طبیعی مو نیست، می توانید با شانه زدن مرتب و منظم موها به پخش یکنواخت روغن ها کمک کنید. همچنین برای شستن موها بهتر است از آب ولرم (نه داغ) استفاده کنید، شستن سر با شامپو را به آرامی انجام دهید و شامپو و نرم کننده را به خوبی از پوست و موی خود بشویید.


4. مصرف مکمل ها و پرپشت شدن مو:

غذای ما به تنهایی برای تامین تمام نیازهای تغذیه ای بدن ما کافی نیست، به خصوص اگر نتایج آزمایش شما کمبود ویتامین یا مواد معدنی را نشان دهد. در چنین شرایطی باید از پزشک خود در مورد مکمل های مناسب سوال کنید و مصرف مکمل ها را زیر نظر او شروع کنید. مصرف مولتی ویتامین ها به همراه مکمل های مو می تواند باعث تقویت رشد و پرپشت شدن مو شود؛ برخی ویتامین ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب برای عملکرد سالم فولیکول ها ، رشد مو و جلوگیری از ریزش مو ضروری می باشند.


5. استفاده نکردن از لوازم حرارتی حالت دهنده مو:

سشوار، بابلیس و اتو مو باعث خشکی موها، سوزاندن انتهای مو و تخریب آن می شوند. به جای استفاده از این موارد می توان برای خشک کردن موها از حوله های نرم و هوای آزاد و برای حالت دادن موها از بیگودی استفاده کرد که احتمال سوختگی ندارد. اگر مجبور هستید از این لوازم استفاده کنید، همیشه قبل از استفاده از ابزارهای داغ از یک محافظ حرارتی استفاده کنید.

6. برس کردن موها قبل از حمام نه بعد از آن:

از دست دادن روزانه پنجاه تا صد تار مو به عنوان ریزش مو طبیعی در نظر گرفته می شود که این تعداد هنگام شستن موها افزایش می یابد. بنابراین برای جلوگیری از ریزش بیشتر موها قبل از شستن آنها موها را برس بکشید، با این کار گره موها باز شده و جریان خون به پوست سر افزایش یافته و باعث تقویت و پرپشت شدن موها می شود. همچنین اگر موهای بلدی دارید بهتر است شانه کردن و باز کردن گره های مو از بخش های پایینی و سپس بالایی صورت گیرد و نسبت به انتهای مو که مستعد شکستگی است ملایم رفتار کنید.

ده راز برای داشتن موهای پر پشت

7. نرم کننده برای ساقه مو:

از نرم کننده و حالت دهنده فقط برای سه چهارم انتهایی موها استفاده کنید و در نزدیکی پوست سر و ریشه مو از آنها استفاده نکنید. اینکار از ضعیف شدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش آنها جلوگیری می کند.

8. استفاده از فیلتر برای دوش حمام:

فلوئور، کلر، مواد معدنی و نمک های موجود در آب لوله کشی شهری می توانند باعث آسیب رساندن به مو ها شوند. با خرید یک فیلتر برای دوش حمام می توانید از آسیب به موهایتان جلوگیری کنید.

9. ماساژ سر با روغن های طبیعی:

ماساژ پوست سر با روغن های اساسی فولیکول مو را تحریک کرده و می تواند باعث تقویت رشد موها شود، همچنین استفاده از روغن به نرمتر شدن و شانه زدن آسانتر موها کمک می کند. به منظور افزایش جریان خون و سلامت موها که در نتیجه آن از ریزش مو جلوگیری به عمل می آید ، روزانه 5 تا 10 دقیقه پوست سر را ماساژ دهید. برای ماساژ از روغن های گیاهی برای تقویت مو مانند روغن بادام یا نارگیل، روغن زیتون، روغن جوجوبا و روغن هسته انگور استفاده کنید که مانع پوسته پوسته شدن و خشکی پوست سر می شوند.

10. مراقبت از سلامت عمومی برای پرپشتی موها:

سلامت مو ارتباط پیچیده ای با سایر جنبه های سلامت جسمی و روحی شما دارد، طبق گفته دانشمندان ورزش منظم، رژیم غذایی مناسب، نداشتن استرس و ناراحتی شدید بر روی عدم ریزش مو و تقویت مو تاثیر گذار است. تنها تهیه محصولات مراقبت از مو برای ضخیم تر شدن موها کافی نیست، یک روند جامع در سلامت جسمی و روحی در یک دوره طولانی برای داشتن موهای پرپشت توصیه می شود. برای بهبود سلامت کلی جسمی و روانی خود، اقدامات مراقبت بهداشتی جامع مانند مدیتیشن، ورزش، درمان عاطفی، یوگا و غیره را در سبک زندگی خود بگنجانید.

چنانچه مراقبت از مو به درستی صورت نگیرد به مرور زمان ریزش مو افزایش یافته و فرد دچار طاسی سر خواهد شد، در چنین مواقعی تنها را حل دائمی بازگشت مو ، روش کاشت مو می باشد. چنانچه قصد انجام کاشت مو را داشته باشید می توانید با متخصصین مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید. روش های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد که می توانید آن ها را در مقاله مقایسه روش های مختلف کاشت مو مشاهده نمایید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
Zahra
سلام من 16 سالمه ولی چند وقتی هسته موهام خیلی میریزه دکتر هم رفتم اما هیچ اثری نکرد به نظر شما چکار کنم؟ میشه راهنمایی کنید
پاسخ مشاور :

با سلام، ابتدا می بایست دلیل ریزش موی سر شما توسط پزشک متخصص بررسی گردد و سپس اقدامات لازم به منظور جلوگیری از ریزش همچون روش های تقویت موی سر انجام گیرد.

طاهره خانراده ضیابری
سلام خدایی چه کار کنیم که موی سرمان کمی پر پشت شود
پاسخ مشاور :

کم پشتی مو عوامل بسیار مختلفی از ژنتیک تا عوامل غذایی یا استرس میتونه داشته باشه. اگر با این راهکارها موهای شما پرپشت تر نشد بهتره با پزشک متخصص مشورت کنین.

021-79958