قرص فیناستراید چیست؟

یکی دیگر از داروهای موثر در درمان ریزش مو فیناستراید نام دارد که بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصین بر روی این دارو استفاده روزانه مقادیر معین از آن می تواند تاثیر قابل قبولی بر روی جلوگیری از ریزش مو و همچنین افزایش رشد موها داشته باشد. این دارو امروزه به عنوان یکی از مهم ترین داروها همچون ماینوکسیدیل به منظور جلوگیری از ریزش مو توسط برخی از پزشکان متخصص تجویز می گردد. همچنین از این دارو می توان جهت افزایش رشد موها پس از کاشت مو استفاده کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با این دارو و ویژگی های آن بیشتر آشنا ساخته و در نهایت ببینیم آیا این دارو سبب رشد موها می شود یا خیر؟


فیناستراید چیست؟

در گذشته استفاده از این دارو به منظور کاهش DHT یا دی هیدروتستوسترون و همچنین درمان و جلوگیری از بزرگ شدن پروستات در آقایان استفاده می شد. به مرور پزشکان بر اساس آزمایشات و تحقیقاتی که بر روی این دارو به عمل آوردند متوجه این موضوع شدند که افرادی که از این دارو استفاده می کنند با کاهش ریزش مو و رشد مجدد مو مواجه می شوند که این موضوع سبب شد امروزه از فیناستراید برای درمان ریزش مو و همچنین رشد مجدد موها استفاده نمایند. لازم به ذکر است که این دارو دارای گواهی سازمان غذا و دارو آمریکا یا FDA می باشد.


فرمول شیمیایی این دارو C23H36N2C2 می باشد و غیر قابل حل در آب است. مواد به کار رفته در این دارو در کنار یکدیگر عاملی برای جلوگیری از تولید هورمون های کاهنده رشد مو در بدن است که به همین سبب شاهد افزایش رشد مو پس از استفاده از فیناستراید خواهیم بود. این دارو امروزه در دو مدل ساخت ایران و یا سایر کشورها در داروخانه ها موجود می باشد که مدل خارجی این دارو با نام تجاری فین پشیا و مدل ایرانی آن با نام فین استراید به فروش می رسد.


دوز این دارو هم بر حسب نیاز در دو مدل 1 درصد و 5 درصد قابل فروش می باشد که بنا به تجویز پزشک می توان از آن استفاده کرد. البته ناگفته نماند که برای جلوگیری از ریزش مو و یا افزایش رشد مو عموما دور 1 درصد آن تجویز می شود و دوز 5 درصدی آن به منظور درمان بیماری های پروستات می باشد. از نظر کیفیت دو مدل ایرانی و خارجی مشابه یکدیگر می باشند و تفاوت چندانی از این حیث وجود ندارد.

فیناستراید چیست؟


نحوه عملکرد و تاثیر فیناستراید

بالا رفتن میزان هورمون تستسترون در آقایان با سنین بالا سبب تولید دی هیدروتستوسترون در این افراد شده که به سبب این اتفاق این افراد دچار ریزش مو خواهند شد. این نوع ریزش مو که به ریزش موی مردانه معروف است یکی از اصلی ترین دلایل از دست دادن موها در آقایان می باشد. کاشت مو یکی از بهترین روش ها در چنین افرادی می باشد. اما در صورتی که بتوان با استفاده از روش های جلوگیری از ریزش مو همچون استفاده از داروهایی مانند ماینوکسیدیل یا فیناستراید به موقع جلوی این اتفاق را گرفت نیازی به انجام کاشت مو نمی باشد.


عملکرد داروی فیناستراید بدین شکل است که این دارو آنزیم 5 آلفادوکتاز که دلیل اصلی این مدل از ریزش مو در آقایان می باشد را مهار نموده و با مصرف آن می توان از تاثیر DHT بر ریزش مو جلوگیری نماید که در نتیجه شاهد کاهش میزان ریزش مو و رشد مجدد آن خواهیم بود. یکی دیگر از معضلات مردان در سنین بالا افزایش موهای زائد همچون کمر ، گوش ، سینه و... می باشد که با استفاده از این دارو می توان تا حد قابل قبولی از بروز این اتفاق جلوگیری کرد.


بر اساس تحقیقات صورت گرفته در بین مردانی که دچار الگوی طاسی مردانه بودند و طی مدت زمان مشخصی اقدام به استفاده از قرص فیناستراید نموده اند ، 90 درصد آنها تاثیرگذاری این دارو را مشاهده کرده اند که نزدیک به 50 درصد آن ها با رشد مجدد موها روبرو شده اند و سایر افراد باقی مانده با توقف ریزش مو روبرو شده اند. تنها 10% از افرادی که از این قرض استفاده کرده اند همچنان دچار ریزش مو بوده اند. بنابراین بر اساس تحقیقات و مشاهدات می توان گفت این دارو جز داروهای تاثیرگذار بر جلوگیری از ریزش مو می باشد.


روش مصرف قرص فیناستراید

با توجه به این که این دارو به صورت قرص تولید و عرضه می شود استفاده از آن به راحتی میسر بوده اما نکته ای که می بایست حتما مورد توجه قرار گیرد عدم استفاده خودسرانه از این دارو می باشد. با توجه به عوارض احتمالی که این دارو که ممکن است در برخی از افراد به وجود آورد استفاده از این دارو می بایست طبق تجویز پزشک انجام شود.


به طور کلی مصرف روزانه یک عدد قرص فیناستراید با دوز 1 درصد و در یک زمان مشخص مثلا قبل از خواب و در مدت زمان طولانی (1 سال یا بیشتر) می تواند بالاترین تاثیر را بر روی رشد مو و جلوگیری از ریزش مو در افراد بگذارد. مصرف بیش از اندازه این دارو نه تنها تاثیر مثبتی نداشته بلکه ممکن است باعث آسیب به بدن شود. بر اساس تجربیات علمی ، استفاده از این قرص طی 6 ماه اول مصرف سبب کاهش حجم موها می شود که این موضوع طبیعی می باشد و با ادامه مصرف به موقع آن طی مدت زمان یک تا 2 سال شاهد اثر بخشی آن خواهیم بود.


مزایای داروی فیناستراید

✔ جلوگیری از الگوی طاسی مردانه و یا کاهش موثر ریزش مو

✔ افزایش رشد مو با مراقبت از فولیکول های مو و تقویت آن ها

✔ این دارو به صورت قرص به فروش می رسد و مصرف آن به راحتی امکان پذیر است.

مزایای داروی فیناستراید


عوارض فیناستراید

پیش از هرچیز باید گفت که هر دارویی حتی ماینوکسیدیل احتمال بروز برخی مشکلات را در افراد داشته و استفاده خودسرانه از آن ها ممکن است سبب بروز مشکلاتی در افراد گردد. فیناستراید هم همچون دیگر داروها دارای عوارضی است که در ادامه درباره آن ها توضیح خواهیم داد.

• استفاده از این دارو برای خان ها و کودکان ممنوع می باشد.

• احتمال ایجاد تورم ، حساسیت پوستی و خارش در نواحی مختلف بدن همچون لب و صورت

• احتمال به وجود آمدن مشکلات جنسی در آقایان و یا کم شدن میل جنسی

• احتمال برآمده شدن سینه ها در آقایان

• ایجاد درد در بیضه ها

• احتمال ایجاد افسردگی در برخی از افراد

• برای دستیابی به تاثیر نهایی این دارو می بایست مدت زمان طولانی از آن استفاده کرد(یک تا دو سال)

• و...


البته می بایست به این نکته هم اشاره شود که تمامی عوارض اشاره شده جز عوارض نادری می باشد که با استفاده از این دارو ممکن است اتفاق بیقتد. عوارض پوستی و حساسیت های بعد از استفاده از این دارو نیز در کوتاه مدت برطرف می گردد.


چه کسانی نمی توانند از فیناستراید استفاده کنند؟

همانطور که گفته شد این قرص تنها برای آقایان بوده و استفاده از این دارو برای خانم ها و حتی کودکان ممنوع می باشد. علاوه بر این افرادی که با بیماری هایی نظیر سرطان پروستات ، مشکلات ادراری ، انواع عفونت ها ، هرگونه بیماری و مشکلات کبدی مواجه هستند پیش از استفاده می بایست درباره مصرف فیناستراید با پزشک متخصص مشورت نمایند.


به دلیل قابلیت جذب شدن این دارو از طریق پوست ، زنان ، کودکان و خانم های باردار از تماس با این دارو اجتناب نمایند زیرا در صورت کنده شدن لایه پوششی این قرص ، پس از تماس با آن احتمال جذب به وسیله سطح پوست بالا می باشد. از دیگر نکاتی که هنگام استفاده از فیناستراید می بایست در نظر گرفته شود این است که افراد در طول دوره استفاده از این قرص نباید اقدام به فرزند آوری کنند زیرا احتمال به وجود آمدن مشکلاتی در جنین ممکن می باشد.

چه کسانی نمی توانند از فیناستراید استفاده کنند؟


آیا مصرف فیناستراید سبب عقیم شدن مردان خواهد شد؟

بر اساس مطالعات و تحقیقاتی که تا به امروز انجام شده است ، هیچ سند و مدرک قاطعی درباره این موضوع وجود نداشته و نمی توان به قطعیت این موضوع را تایید کرد. البته همانطور که گفته شد استفاده از این دارو تنها برای مردان مجاز می باشد و افرادی که قصد بچه دار شدن دارند می بایست مصرف این دارو را به طور کامل قطع نمایند. بر اساس گزارشی که در سال 2012 که توسط FDA آمریکا منتشر شد این دارو جز داروهایی که احتمال ایجاد مشکلات جنسی را دارد قرار گرفته است که به همین منظور می بایست برای استفاده از آن احتیاط کرد. انجام برخی آزمایشات از قبیل آزمایش خون به منظور بررسی میزان DHT یکی از مهم ترین مسائل پیش از استفاده از فیناستراید می باشد. البته روش های جایگزین دیگری برای جلوگیری از ریزش مو وجود دارد که می توان از آن ها به جای فیناستراید استفاده کرد این روش ها عبارتند از:

کاشت مو

موثرترین روش برای بازگشت موهای از دست رفته کاشت مو می باشد که بر اساس نیاز متد مناسب آن توسط پزشک متخصص انتخاب و انجام می شود. بهترین و جدیدترین روش کاشت مو امروزه کاشت مو به روش میکروفیت می باشد.


محلول ماینوکسیدیل

این دارو دارای عوارض احتمالی به نسبت کمتری نسبت به فیناستراید است و می توان جایگزین مناسبی برای آن باشد. با استفاده مداوم از این دارو شاهد کاهش ریزش مو و افزایش رشد و ضخامت مو خواهیم بود.البته این دارو نیز همانند سایر روش ها می بایست بر اساس تجویز پزشک مصرف گردد و قابل استفاده برای آقایان و بانوان است.


مزوتراپی مو

استفاده از روش مزوتراپی برای افرادی که دچار کم پشتی مو هستند و قصد ترمیم مو را دارند می تواند تاثیر بسیار مناسبی داشته باشد. با استفاده از این روش که به صورت تزریق مستقیم انواع مواد معدنی و ویتامین های مورد نیاز برای رشد و تقویت مو است، می توان اقدام به تقویت مو در آقایان و بانوان نمود.


در پایان می بایست به این نکته اشاره کرد که کلیه مراحل درمانی ریزش مو و یا هرگونه مشکلات کم پشتی و... می بایست توسط پزشک متخصص معاینه شده و بر اساس معاینات ، بهترین روش های جلوگیری از ریزش مو توسط پزشک انتخاب گردد. امروزه قطعی ترین روش برای جلوگیری از ریزش مو و کم پشتی کاشت مو می باشد که در کلینیک های معتبر پوست و مو به بهترین شکل ممکن انجام می گیرد. کلینیک زیبایی تهران بیوتی یکی از بهترین مراکز کاشت مو می باشد که با استفاده از جدیدترین متد ها و تجهیزات می تواند بهترین انتخاب برای شما عزیزان باشد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958