مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی

بلفاروپلاستی Blepharoplasty یا جراحی پلک، یک روش نسبتاً تهاجمی برای زیبایی و جوانسازی پوست اطراف چشم می باشد که به صورت سرپایی (بدون نیاز به بستری و بیهوشی) انجام می شود. در این روش پوست و چربی های اضافی در پلک پایین یا بالا توسط لیزر حذف شده و بخیه های ریزی در نواحی جراحی شده ایجاد می شود. بلفاروپلاستی رفع پف زیر چشم و پوست اضافی که منجر به چروک می شود و همچنین افتادگی پلک بالا را با دستیابی به میدان دید بهتر نتیجه می دهد. مانند هر عمل جراحی دیگر برای انجام بلفاروپلاستی نیز باید در جلسه مشاوره ای با پزشک شرکت کنید و تاریخچه پزشکی خود را با او در میان بگذارید؛ در نتیجه پزشک بررسی میکند که آیا کاندید مناسبی برای این جراحی هستید یا خیر. بعد از بلفاروپلاستی عوارض جانبی محدودی مانند تورم، خشکی یا آبریزش چشم، تاری دید و پوسته دادن پلک ها را دارد که با رعایت دستورالعمل های مراقبتی به سرعت رفع خواهد شد و نتیجه بهتری مشاهده می شود.


بهبود تقریبی بعد از بلفاروپلاستی به شرح زیر است:

• روز اول بعد از جراحی پلک بیمار می تواند به خانه بازگردد.

• روز دوم و سوم بیمار حداکثر کبودی و تورم را مشاهده می کند.

• روز پنجم تا هفتم بخیه ها برداشته یا جذب می شوند و عوارض جانبی از بین می روند.


مراقبت های لازم بعد از بلفاروپلاستی چیست ؟

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی بسیار مهم است و در صورت رعایت دقیق دستورالعمل ها، درد و عوارضی مانند عفونت و تورم ممکن است به حداقل برسد. گاهی اوقات عوارض بلفاروپلاستی بسیار کم می باشد بنابراین ممکن است تمام این دستورالعمل ها برای بیمار نیاز نشود؛ پزشک یا دستیاران او با توجه به شرایط هر بیمار و میزان تهاجمی بودن عمل، دستورالعمل های مرتبط را به او توصیه می کنند. جراحی پلک می تواند یکی از عمل های زیبایی جوان کننده کل صورت باشد و موفقیت آن در دستان جراح و همچنین بیمار است؛ اگر بیماران پس از جراحی به درستی از خود مراقبت نکنند حتی اگر بهترین جراح روی زمین هم بلفاروپلاستی را انجام دهد، نتایج رضایت بخشی به دست نخواهد آمد.

بلفاروپلاستی


برای تسکین درد ایبوپروفن معمولاً برای چند روز اول پس از بلفاروپلاستی توصیه نمی شود، به این دلیل که ایبوپروفن می تواند باعث افزایش خونریزی یا کبودی شود. برای درد شدید، داروی مسکن را طبق دستور پزشک مصرف کنید، داروی مسکن تجویز شده رفلکس های شما را کاهش می دهد. تا زمانی که داروهای مسکن مصرف می کنید و دید شما تار است، رانندگی نکنید یا در اطراف ماشین آلات کار نکنید. درد یا ناراحتی پس از جراحی باید پس از دو تا سه روز اول کاهش یابد، اگر درد ادامه یابد، ممکن است نیاز به معاینه داشته باشید و در صورت امتداد شدت آن باید با مطب پزشکتان تماس بگیرید.


مراقبت های بعدی بلافاصله پس از جراحی پلک:

✔ بهتر است یک فرد حداقل 24 ساعت اول پس از جراحی را در کنار شما بماند.

✔ شما باید در 48 ساعت اول پس از جراحی، در حالی که سر خود را بالاتر از بدن (با حداقل 2 بالش) قرار داده اید استراحت کنید.

✔ قبل از اینکه احساس ناراحتی کنید، داروهای مسکن تجویز شده را مصرف کنید؛ پیشگیری از درد آسان تر از کنترل آن است.

✔ فعالیت های خود را در روز جراحی و چند روز پس از آن محدود کنید، کاملاً طبیعی است که به 7 تا 10 روز نیاز داشته باشید تا به حالت عادی برگردید.

✔ با لباس گشاد و راحت برای جراحی خود حاضر شوید، لباس بالا تنه شما باید با دکمه یا زیپ بسته شود نه اینکه روی سرتان کشیده شود.

✔ به مدت 2 هفته قبل و 2 هفته بعد از بلفاروپلاستی، هیچ گونه آسپرین یا ترکیبات ضد التهابی مصرف نکنید، مگر اینکه ابتدا آن را با جراح خود در میان بگذارید.

✔ اگر سیگاری هستید، حداقل 2 هفته قبل از جراحی و 2 هفته بعد از جراحی نباید سیگار بکشید. سیگار کشیدن و جویدن تنباکو گردش خون شما را کند می کند و می تواند به طور قابل توجهی نتیجه جراحی پلک شما را به خطر بیندازد.

✔ اگر چشمان شما پس از جراحی خشک شده، می توانید از قطره های اشک مصنوعی (موجود در داروخانه ها) برای کمک به تسکین آنها در طول روز استفاده کنید.

✔ معمولاً در بلفاروپلاستی از بخیه های قابل جذب استفاده می شود که در عرض 5 تا 7 روز خود به خود ناپدید می شوند؛ در صورت استفاده از هر نوع بخیه ای قسمت بیرونی آنها را تمیز نگه دارید.

✔ تا زمانی که پزشک شما تایید نکرده، از آرایش چشم و اطراف آن خودداری کنید.


نکته: اگر به طور ناگهانی از حالت دراز کشیده بنشینید یا بایستید ممکن است دچار سرگیجه شوید. اگر بعد از جراحی دراز کشیده اید، حتما یک دقیقه قبل از ایستادن بنشینید و سپس به آرامی بایستید؛ اگر هنگام نشستن یا ایستادن احساس سرگیجه کردید، باید فوراً دراز بکشید تا احتمال از حال رفتن به حداقل برسد.


مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی برای جلوگیری از خون ریزی:

خونریزی خفیف در محل جراحی غیرعادی نیست؛ فشار خفیف خونریزی را کنترل می کند. دلیل اصلی خونریزی این است که بیماران فشار خون خود را با خم شدن، بلند کردن اجسام، سرفه، عطسه، فشار دادن و سایر فعالیت‌های سنگین افزایش می دهند. برای جلوگیری از عوارض ناشی از خونریزی، بهتر است تا 10 روز پس از جراحی پلک از انجام فعالیت هایی که ممکن است باعث افزایش فشار خون یا خونریزی شوند، خودداری کنید؛ عدم انجام این کار ممکن است بینایی شما را تحت تاثیر قرار دهد. بیشتر پزشکان بیماران بلفاروپلاستی خود را ملزم می کنند که در 48 ساعت اول پس از جراحی دراز بکشند و در هفته اول سر خود را بالا گرفته و استراحت کنند.


همچنین باید از مصرف داروهایی که ممکن است خونریزی را طولانی کنند خودداری کنید؛ به یاد داشته باشید حتی 1 آسپرین در روز برای خونریزی دور چشم بسیار خطرناک است. برخی از گیاهان و دم نوش ها نیز ممکن است زمان خونریزی را افزایش دهند و نباید قبل یا بلافاصله بعد از جراحی پلک استفاده شوند؛ سیر و جینسینگ و همچنین دوزهای بالای ویتامین E نیز می توانند خونریزی را افزایش دهند.

مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی


مراقبت های بعد از بلفاروپلاستی برای جلوگیری از تورم:

پس از عمل جراحی پلک، باید حدود یک ساعت در مطب دکتر بمانید، در این مدت کمپرس سرد روی چشمانتان قرار میگیرد تا احتمال بروز تورم و خونریزی کاهش یابد؛ همچنین بهتر است این کار را 48 ساعت در خانه ادامه دهید. تورمی که معمولاً انتظار می رود معمولاً متناسب با عمل جراحی است که در اطراف چشم و پایین به سمت گونه ها غیر معمول نیست؛ این واکنش طبیعی بدن به جراحی می باشد. تورم از روز جراحی پلک شروع شده و تا 3-2 روز بعد از عمل به حداکثر خود می رسد و بعد از روز سوم به سرعت کاهش می یابد، گاهی اوقات پلک ها از فشار تورم کاملا بسته می شوند. تورم بعد از بلفاروپلاستی می تواند با استفاده فوری از کیسه یخ به حداقل برسد. به سادگی یک کاسه بزرگ بردارید و آن را با تکه های یخ و آب پر کنید و چند پارچه تمیز را روی یخها قرار داده و یکی را روی چشم ها و پیشانی قرار دهید و وقتی گرم شد آن را با یک پارچه دیگر جایگزین کنید. لطفاً توجه داشته باشید که برای به حداقل رساندن تورم، مهم است که سر خود را به مدت 4 تا 5 روز پس از جراحی بالا نگه دارید.


رژیم غذایی بعد از بلفاروپلاستی

پس از انجام بلفاروپلاستی در ابتدا باید مایعات رقیق مصرف شود، شما باید با مصرف منظم مایعات از کم آبی بدن جلوگیری کنید؛ همچنین هیدراته نگه داشتن بدن از حالت تهوع و استفراغ نیز جلوگیری می کند. طی چند روز آینده مصرف کالری و پروتئین بالا بسیار مهم است، با رژیم غذایی مناسب و سالم احساس بهتر و قدرت بیشتری خواهید داشت و سریعتر بهبود خواهید یافت. یک رژیم غذایی متعادل داشته باشید تا مطمئن شوید بدن شما تمام مواد مغذی مهم مورد نیاز خود را در دوره بهبودی فوری پس از عمل دریافت می کند. کاهش فعالیت ممکن است باعث یبوست شود، بنابراین بهتر است میوه های خام و سبزیجات بیشتری را به رژیم غذایی خود اضافه کنید و مطمئن شوید که مصرف مایعات خود را افزایش دهید.


مصرف غذاهای شور می تواند به احتباس مایعات و تورم کمک کنند، بنابراین در هفت تا ده روز اول این مقدار را کاهش دهید. همچنین باید مصرف کافئین و نوشیدنی های گازدار را در چند روز اول کاهش دهید و در هفته اول پس از جراحی باید از مصرف الکل خودداری کنید.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
Ameneh Jabbari
میتونم،در واتس اپ با شما صحبت کن
پاسخ مشاور :

جهت انجام مشاوره در خصوص کاشت مو و یا سایر روش های زیبایی می توانید با شماره های 09357370685 یا 09106213785 در واتساپ یا تلگرام با ما در ارتباط باشید.

021-79958