بی حسی کف سر بعد از کاشت مو

کاشت مو نوعی جراحی کم تهاجم است که برای بازگرداندن مو به مناطقی از پوست سر که دچار طاسی و یا کم پشتی هستند، انجام می شود. کاشت مو شامل برداشتن گرافت ها از بانک مو (ناحیه اهدا کننده) و استفاده از آنها به عنوان پیوند در یک منطقه طاس یا دچار ریزش می باشد. روند پیوند مو برای یک عمر موثر و ماندگار است، زیرا فولیکول های موی برداشته شده از پشت سر از نظر ژنتیکی در برابر طاسی مقاوم هستند، صرف نظر از اینکه به کجا پیوند شده اند. بی حسی کف سر پس از کاشت مو، تورم، قرمزی و خارش از جمله عوارض رایج کاشت مو هستند که به طور خفیف در افرادی که پیوند مو انجام داده اند، رخ می دهند. پس از کاشت مو نیاز به مراقبت هایی در دوران نقاهت و مخصوصا در روزهای اولیه بعد از انجام پیوند می باشد تا علاوه بر بهبود عوارض احتمالی، امکان برگشت به روال عادی زندگی سریعتر فراهم شود.


مراقبت های بعد از کاشت مو

دوره نقاهت بعد از عمل پیوند مو به شرایط جسمی متقاضی، مهارت پزشک، روش مورد استفاده و رعایت دستورالعمل های پزشک بستگی دارد. به طور معمول پوسته های کوچک روی پوست سر در محل های بانک مو و گیرنده تشکیل می شوند که طی 4 تا 7 روز از بین می روند. شستشوی سر و شامپو زدن را معمولا می توان از روز دوم از سر گرفت، اما با توجه به روش کاشت ممکن است پزشک زمان طولانی تری را توصیه کند و برای حالت دادن و اصلاح موها بهتر است دو تا سه ماه صبر کنید. به طور معمول موهای پیوند شده در طی 2-4 هفته بعد از کاشت می ریزند و رشد موهای جدید در طول ماه سوم تا چهارم آغاز می شود و همانند موهای معمولی سر به رشد خود ادامه می دهند. مهمترین مراقبت های بعد از کاشت مو عبارتند از:

✔ چند روز ابتدایی در زمان خواب ترجیحا به صورت نیمه نشسته بخوابید و موهای کاشته شده خود را با بالش تماس ندهید.

✔ از انجام فعالیتهای بدنی شدید حداقل به مدت یک هفته پس از پیوند پرهیز کنید.

✔ تا یک هفته پوست سر را ماساژ نداده و نخارانید و به هیچ وجه پوسته های تشکیل شده را نکنید.

✔ تابش مستقیم آفتاب باعث طول کشیدن زمان بهبودی و آسیب به گرافت های مو می شود.

✔ از نوشیدنی های الکلی و کشیدن سیگار حداقل تا یک هفته بعد از کاشت مو خود داری کنید.


بی حسی سر بعد از کاشت مو

در روش های قدیمی کاشت مو از بیهوشی عمومی استفاده می شد، زیرا برداشت به صورت نواری و برش قسمتی از پوست سر انجام می شد. اما در مراحل انجام روش های جدید کاشت مو مانند کاشت مو میکروفیت، اولین قدم بی حس کردن مناطق اهدا کننده و گیرنده پوست سر متقاضی به صورت موضعی می باشد، این کار توسط سوزن های بسیار ریز و برای جلوگیری از احساس درد در حین جراحی و پس از آن انجام می شود. برخی افراد ممکن است نسبت به برخی داروهای بی حسی حساسیت داشته باشند، به همین دلیل بهتر است پیش از اقدام، آزمایشی برای تست حساسیت فرد گرفته شود. به طور کلی کاشت مو یک درمان زیبایی کم خطر است و با توجه به پیشرفت هایی که در روش های انجام آن صورت گرفته می توان گفت که عوارض آن به حداقل رسیده است؛ اما به هر حال مانند هر روش جراحی دیگر ریسک عوارض بعدی نیز وجود دارد.

دلیل بی حسی کف سر پس از کاشت مو


خوشبختانه عوارض جانبی کاشت مو معمولا موقتی و ضعیف هستند، یکی از این عوارض جانبی موقت بی حسی کف سر بعد از کاشت مو می باشد. بی حسی کف سر بعد از کاشت مو، اگرچه نگران کننده به نظر می رسد، اما در واقع نشانه آن است که ناحیه آسیب دیده پوست سر در حال بازیافتن پتانسیل عصبی خود است. در طول کاشت مو، هر دو ناحیه گیرنده و  اهداکننده آسیب می بینند و تحت تاثیر قرار می گیرند، بنابراین تجربه بی حسی در این نواحی طبیعی است؛ پزشکان به طور کلی استدلال می کنند که بی حسی کف سر بعد از کاشت مو طبیعی بوده و چند روز طول می کشد تا پوست سر دوباره احساس خود را به دست آورد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

دلیل بی حسی کف سر پس از کاشت مو چیست؟

بی حسی کف سر پس از کاشت مو ممکن است به دلایل مختلفی مانند اثرات ماده بی حسی تزریق شده، ضربه توسط پانچ، تداخل عملکرد آسیب های سطحی و آسیب به عصب ها رخ می دهد. بی حسی موقت بعد از کاشت مو اغلب در محل های گیرنده یا اهداکننده پوست سر رخ می دهد، زیرا عمل پیوند یا استخراج گرافت، با اعصاب نزدیک سطح پوست تداخل یافته و به آنها آسیب می رساند. اگرچه بی حسی کف سر موقت بوده و در مراحل اولیه بهبود کاشت مو یک عارضه جانبی شایع است، اما اینکه علت آن آسیب عصبی و طولانی مدت باشد، به ندرت اتفاق می افتد. اعصاب آسیب دیده در حین کاشت مو بیشتر اوقات با گذشت زمان به سرعت بهبود می یابند، به همین دلیل است که احساس در کف سر معمولاً پس از چند هفته یا حداکثر چند ماه برمی گردد.


اعصاب پوست و بی حسی کف سر پس از کاشت مو

پوست سر از شبکه ای از اعصاب تشکیل شده که اعصاب سطحی به شما این امکان را می دهد که احساسات مختلفی مانند دمای سرد یا گرم، فشار و درد را روی پوست خود احساس کنید؛ و بسیاری از شاخه های سطحی اعصاب پوست سر در حین عمل کاشت مو بی حس می شوند. خوشبختانه، پوست سر برای تحمل ضربه طراحی شده و به سرعت و به تنهایی نواحی بی حس شده را دوباره عصب کشی کرده و احساس را باز میگرداند. به طور معمول بی حسی های کوتاه مدت (یک هفته تا یک ماه) از عوارض رایج دوران نقاهت می باشد و میزان آن بسته به شرایط جسمی فرد و مهارت پزشک متفاوت است. سوزن سوزن شدن و خارش که چند روز پس از جراحی رخ می دهد، اگرچه تا حدودی ناخوشایند و تحریک کننده است، اما در واقع نشانه های خوبی از برگشتن احساس به کف سر می باشد.


سفت شدن و بی حسی کف سر پس از کاشت مو ممکن است در مناطق پیوندی و مناطق اطراف آن نیز ایجاد شود که رفته رفته از شدت آن کم شده و با بازسازی اعصاب حسی طی مدت دو تا شش ماه از بین می رود. این نوع بی حسی به دلیل آسیب رسیدن به اعصاب حسی سطحی هنگام ایجاد شکاف در ناحیه گیرنده یا برداشت فولیکول های اهدا کننده اتفاق می افتد و اصلا جای نگرانی ندارد. در موارد بسیار نادر ممکن است به دلیل آسیب جدی تر به اعصاب موجود در کف سر حدود یک سال یا بیشتر طول بکشد تا احساس کامل به منطقه برگردد؛ اما نکته ای که لازم است بدانید اینکه نتایج کاشت مو به دلیل این موارد نادر آسیب عصبی به خطر نمی افتد.


بی حسی بعد از کاشت مو چقدر طول می کشد؟

پاسخ به این سوال برای هر فردی که تحت عمل جراحی کاشت مو قرار می گیرد متفاوت است؛ تجربیات هر بیمار در خصوص عوارض و دوران بهبودی نیز منحصر به فرد است. برای برخی افراد، بی حسی کف سر بعد از کاشت مو چند هفته طول می کشد تا از بین برود و برخی افراد می گویند بی حسی تا 6 ماه از بین نمی رود. نواحی آسیب دیده در کاشت مو دارای ابزارهای حسی کوچکی هستند که به آنها اعصاب می گویند؛ این اعصاب پس از تحت تاثیر قرار گرفتن و ضربه خوردن حس خود را از دست می دهند. به طور معمول، اگر کاشت مو زیر نظر یک پزشک حرفه ای انجام شود، بی حسی کف سر در عرض چند هفته از بین می رود؛ با این حال برخی از بیماران بی حسی را برای مدت طولانی تری تجربه می کنند.


حتی اگر برای مدت طولانی بی حسی کف سر بعد از کاشت مو را تجربه می کنید، باز هم نیازی به نگرانی نیست زیرا به این معنی نیست که اعصاب آسیب دیده است. باید در نظر داشته باشید که شما به تازگی تحت عمل جراحی قرار گرفته اید و طبیعی است که بعد از عمل با برخی عوارض مواجه شوید. همه این عوارض جانبی کاشت مو در واقع نشانه هایی هستند که پوست سر شما در حال بهبود است. روش های کاشت مو با استفاده از تکنیک های جراحی مدرنی انجام می شود که به افراد فرآیندهای ایمن و پیشرفته پیوند مو را ارائه می دهد.


شما عزیزان در صورت هرگونه سوال در زمینه کاشت مو و یا مشاوره و تعیین وقت می توانید با کارشناسان مرکز زیبایی تهران بیوتی در ارتباط باشید.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958