ورم بعد از کاشت مو و روش درمان

با مقایسه روش های مختلف کاشت مو خواهید دریافت که در روش های جدیدتر به دلیل استفاده از لوازم پیشرفته و متدهای به روز، علاوه بر اینکه دوران بهبودی کوتاه تر و نتیجه نهایی بهتر خواهد بود، عوارض جانبی احتمالی این عمل نیز بسیار کاهش می یابد. ورم سر یا oedema یکی از عوارض بعد از کاشت مو حتی در روش های جدید می باشد و به همین دلیل سوالات زیادی در مورد آن در ذهن یک متقاضی کاشت ایجاد می شود. وجود ورم عادی هست؟ در کدام مناطق ایجاد می شود؟ بهبود آن چند روز طول می کشد؟ چگونه خواهد گذشت؟ خطراتش چیست؟ ورم بعد از کاشت مو چگونه درمان می شود؟


ورم بعد از کاشت مو چیست؟

تقریباً تمام افرادی که تحت عمل جراحی کاشت مو قرار می گیرند، با عوارض جانبی این روش مانند درد، خارش، کبودی، ورم و دلمه پس از کاشت مو مواجه می شوند. از آنجایی که روش های جدید کاشت مو بسیار ایمن هستند، عوارض جدی در آنها مانند عفونت، خونریزی و ... بسیار نادر است. ورم بعد از کاشت مو یکی از شایع ترین عوارض جانبی این روش است که در حدود 50 درصد از مراجعین رخ می دهد، چند روز پس از کاشت مو، امکان ایجاد تورم اطراف چشم و پیشانی امکان پذیر است.


به دلیل مواد و روش هایی که برای کاشت مو استفاده می شود، ممکن است پس از جراحی مقداری تورم در پوست سر، پیشانی و ناحیه اطراف چشم ایجاد شود. نکته ای که باید بدانید این است که ایجاد ورم پس از کاشت مو مانند مقداری کبودی و قرمزی کاملا طبیعی است. به طور کلی تورم پس از کاشت مو تقریباً در همه افرادی که از روش های کاشت مو بهره میبرند، دیده می شود اما ممکن است میزان و محل ایجاد آن متفاوت باشد. ورم پس از کاشت مو بلافاصله پس از جراحی شروع می شود و ممکن است به دلیل میزان کم آن در برخی بیماران گفته شود که پس از گذشت چند روز ورم سر را مشاهده کرده اند. با رعایت دستورالعمل های پزشک و برخی اقدامات احتیاطی، تورم بعد از کاشت و سایر عوارض جانبی کاشت مو ممکن است بسیار کم بوده و زمان کمتری برای بهبودی لازم داشته باشد.


چه عواملی باعث ورم بعد از کاشت مو می شود؟

کلمه تورم ، انبساط غیرعادی ناحیه بدن را توصیف می کند، این می تواند در نتیجه وجود بیش از حد مایعات در بدن رخ دهد؛ بدن به هر نوع ضربه ای به این شکل پاسخ می دهد؛ زخم های جراحی نیز می توانند منجر به تورم شوند. همانطور که گفته شد دلایل مختلفی برای تورم پس از کاشت مو وجود دارد، اما برخی از آنها نسبت به سایرین اهمیت بیشتری دارند که عبارتند از:

1- تاثیر کاشت مو بر تورم صورت

یکی از دلایل ایجاد تورم پس از کاشت مو، خود روش کاشت مو است. در حین کاشت مو باید سوراخ های کوچکی در پوست سر ایجاد شود؛ اگرچه این روش ساده به نظر می رسد، اما به هر صورت این یک عمل جراحی است که سوراخ های ایجاد شده در آن زخم های بدن هستند و بدن برای بهبود سریع آنها سخت کار می کند. در نتیجه هم تأثیرات دریافتی و هم تمایل بدن برای ترمیم خود در این قسمت متمرکز می شوند و باعث ایجاد تورم خاصی در پوست سر می شوند.


2- تزریق بی حسی و ورم بعد از کاشت مو

داروهایی که برای بی حسی مستقیماً به پوست سر تجویز می شوند، می توانند باعث ورم پس از کاشت مو شوند؛ سطوح مختلف تورم بسته به میزان داروهای مصرفی رخ خواهد داد. بی حسی موضعی برای کاهش درد به پوست سر در نواحی اهدا کننده و گیرنده تزریق می شود و پس از جراحی، چون این ماده بیحسی تخلیه می شود، ممکن است باعث تورم صورت شود. علاوه بر این شرایط آلرژیک علیه عوامل موجود در داروهای مورد استفاده برای بی حسی نیز منجر به ایجاد ورم در پوست سر می شود.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

3- سرم مورد استفاده در مراحل کاشت مو

در مراحل کاشت مو پس از برداشت گرافت های مورد نظر از بانک مو باید در محل گیرنده فضای کمی وجود داشته باشد تا بتوان فولیکول های مو را در منطقه پیوند زد که احتمال سالم بودن موهای کاشته شده را افزایش می دهد. پس از تزریق بی حسی به پوست سر در منطقه گیرنده یک سرم نیز به این ناحیه تزریق می شود تا فاصله ای بین پوست و جمجمه ایجاد کند. پس از انجام کاشت مو، این سرم نمی تواند بلافاصله از بدن خارج شود و منجر به ایجاد ورم در پوست سر خواهد شد. مقادیر مختلف از این سرم با توجه به ناحیه ای که باید پیوند شود و اندازه سر فرد تزریق می شود، بنابراین همه تورم سر و صورت یکسانی ندارند، با افزایش میزان سرم مورد استفاده برای کاشت مو، تورم مشاهده شده بیشتر خواهد بود.


ورم سر بعد از کاشت مو همچنین اغلب می تواند ناشی از التهاب باشد، رگ‌های خونی شما در نزدیکی آسیب بزرگ می شوند تا گلبول های قرمز و سفید بیشتری به آنجا بروند و از عفونت جلوگیری کرده و بهبودی را تسریع کنند. این ناحیه ممکن است در کوتاه مدت قرمز و پف کرده باشد، اما به بهبود سریع تر کاشت مو کمک می کند. عناصری مانند شلی پوست، سن متقاضی و مدت زمان عمل نیز می توانند باعث تورم بیش از حد شوند.

درمان ورم بعد از کاشت مو


آیا ورم بعد از کاشت مو نشانه عدم موفقیت کاشت مو است؟

ورم پس از کاشت مو به ندرت می تواند خطرناک و شدید باشد، بعد از چند روز معمولاً بدون هیچ عارضه ای از بین می رود؛ با این حال شرایطی وجود دارد که تورم سر و صورت می تواند مشکل ساز باشد. اگر به دلیل تورم نتوانید چشمان خود را باز کنید، انجام بسیاری از کارهای روزمره مشکل می شود، تا زمانی که تورم فروکش کرده و بینایی شما به حالت عادی بازگردد، از فعالیت های ریسکی دوری کنید. عفونت کاشت مو نیز ممکن است با تورم طولانی مدت یا بیش از حد مشخص شود، به خصوص اگر همراه با چرک، درد یا خارش باشد؛ اگر ورم بعد از کاشت مو بیش از دو تا سه هفته طول کشید، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.


قبل از تعیین زمان کاشت مو، حتماً جراح خود را در جریان قرار دهید که آیا تا به حال دچار آنافیلاکسی شده اید یا خیر. التهاب و تورم بیش از حد هر دو می توانند باعث ریزش مو در ناحیه اهدا کننده شوند؛ افلوویوم اهداکننده معمولاً موقتی است و موهای شما در عرض چند هفته دوباره شروع به رشد خواهند کرد، حتی اگر این امر ناراحت کننده باشد.


ورم پس از کاشت مو در کدام نواحی ایجاد می شود؟ و بعد از چه مدت از بین می رود؟

ناحیه ای که ورم پس از کاشت مو در آن دیده می شود در درجه اول پوست سر است، لازم به ذکر است که مایع زیر پوست را نمی توان مستقیماً خارج کرد و باید چند روز صبر کرد تا خود به خود از بین برود. با بلند شدن و حرکت دادن سر، تجمع مایعات این قسمت به سمت سایر قسمتهای بدن که از آن خارج می شوند، شروع به حرکت می کند. این حرکت و بر اثر جاذبه باعث حرکت مایعات به سمت پایین می شود که باعث ایجاد تورم در صورت، اطراف چشم، پیشانی و گاهی گردن نیز می شود؛ البته لازم به ذکر است که این موارد بسیار طبیعی و موقتی هستند.


تورم بعد از کاشت مو نتیجه طبیعی پس از عمل کاشت است و حتی با وجود برخی اقدامات احتیاطی کاملاً قابل پیشگیری نیست. زمان از بین رفتن این تورم برای همه یکسان نیست و از نظر میزان تورم، عمل به مراقبت های بعد از کاشت مو و سایر موارد متفاوت است. با این حال به طور کلی انتظار می رود که تورم ظرف 3 تا 7 روز پس از پیوند مو از بین برود. اگر در این مدت تورم از بین نرفت و علائمی مانند درد و تب شدید در پوست سر به وجود آمد، لازم است با پزشک خود تماس گرفته یا به کلینیک مراجعه کنید.


ورم بعد از کاشت مو چگونه درمان می شود؟

برخی اقدامات وجود دارند که می تواند به کاهش ورم بعد از کاشت مو یا بهبود سریعتر آن کمک کنند، با رعایت این نکات می توان دوره نقاهت را راحت تر و سریعتر سپری کرد. بهترین راه برای ترمیم و به حداقل رساندن تورم پس از کاشت مو، رعایت دستورالعمل های مراقبتی بعدی جراح است. به طور کلی این اقدامات به شرح زیرند:

✔ استفاده از کمپرس سرد می تواند به کاهش ورم بعد از کاشت مو کمک کند، این امر با کمک به انقباض رگ های خونی، احتمال ورم پیشانی و کبودی چشم پس از کاشت مو را کاهش می دهد.

✔ تا 5 روز بعد از کاشت مو بهتر است استراحت کنید و از ایستادن طولانی مدت خودداری کنید.

✔ در روزهای اول بعد از پیوند مو جلوگیری از خم شدن سر باعث ایجاد تورم کمتری می شود.

✔ پس از انجام کاشت مو باید از مصرف غذاهای تند و شور خودداری کنید.

✔ نوشیدن آب کافی و مایعات پس از جراحی کاشت مو ضروری است، زیرا افزایش مصرف مایعات، به دفع شدن مایعاتی که در طول عمل تزریق می شوند کمک می کند. کم آبی بدن و کمبود مایعات می تواند باعث تشدید التهاب شود و مصرف آب بیش از 2-3 لیتر در روز می تواند روند بهبود را تسریع کند.

✔ برای به حداقل رساندن ورم بعد از کاشت مو باید به مدت 1 هفته از ورزشهای سنگین و فعالیتهای مشابه خودداری کنید. تعریق ناشی از ورزش می تواند فولیکول های مو شما را تحت تاثیر قرار دهد و باعث افزایش تورم پس از کاشت مو، احتمال تشکیل لخته خون یا حتی عفونت شود.

✔ داروهایی که توسط پزشک برای ورم و درد تجویز می شوند، باید به طور مرتب استفاده شوند.

✔ بعد از عمل کاشت مو در هنگام خواب مستقیم دراز نکشید، در این دوره باید در زاویه 45 درجه دراز بکشید، این نحوه خوابیدن بعد از کاشت مو باعث بهبود تخلیه مایعات و کاهش تورم می شود و همچنین از آسیب به فولیکول های مو جلوگیری می کند.

✔ باید توجه داشت که در 5-6 روز اول پس از کاشت مو از داروهایی مانند ایبوپروفن و آسپرین استفاده نشود، زیرا این داروها خون را رقیق کرده و در نتیجه سرعت جریان خون را افزایش می دهند و می تواند باعث احتباس آب و بدتر شدن ورم بعد از کاشت مو در ناحیه اطراف پیشانی شود.


نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958