موخوره چیست؟ راهکارهای پیشگیری و درمان

موخوره زمانی به وجود می آید که کوتیکول مو ضعیف و شکننده شوند. به مرور چند شاخه شدن انتهای مو شروع شده و اگر درمان نشود با گذشت زمان به سمت ریشه مو حرکت می کند. عوامل زیادی می توانند باعث ایجاد موخوره شوند، که می توان بیشتر آنها را از بین برده و از چند شاخه شدن موها جلوگیری کرد.


چه عواملی باعث ایجاد موخوره می شود ؟

• خشک شدن بیش از حد موها

• استفاده از شامپوهایی با خاصیت تهاجمی

• شستشوی زیاد مو

• استرس زیاد 

• باد، هوای سرد، اشعه ماورا بنفش و گرما همگی باعث آسیب مو می شوند.

• آسیب مکانیکی مانند شانه زدن بیش از حد موها

• رنگ کردن بیش از حد مو

• پرم های شیمیایی

• آسیب ناشی از گرما: مانند استفاده از اتو مو و سشوار


طبق گفته سی Sey همه این موارد باعث آسیب کوتیکول ساقه مو می شوند و با از دست دادن لایه های کوتیکول مو ضعیف شده و شکسته می شود.


چگونه می توان با موخوره مقابله کرد ؟

تنها راه مطمئن برای مقابله با موخوره کوتاه کردن مو می باشد زیرا موخوره را نمی توان درمان کرد. جدیدترین روش درمان موخوره روشی به نام ولاتراپیا velaterapia است که candle cutting نیز نامیده می شود.


در این روش بخشی از مو ها را پیچانده و با نور شمع قسمت انتهایی یا دارای موخوره را می سوزانند. در نتیجه قسمتی که دارای موخوره است به طور کامل از بین می رود. با این وجود برخی از متخصصان مراقبت از مو نگران هستند که روش ولاتراپیا باعث آسیب به فولیکول های مو شود. اگر می خواهید از این روش برای درمان موخوره استفاده کنید حتما نزد یک متخصص با تجربه این کار را انجام دهید. انجام این روش به تنهایی ممکن است منجر به سوختگی مو یا پوست شود.


روغن سیلیکون: یکی از روش های درمانی خاص برای رفع موخوره استفاده از روغن سیلیکون است که موجب پوشش انتهای مو ها می شود. در نتیجه موها سالم به نظر می رسند. نباید بعد از هر بار شستن مو ها با شامپو از روغن سیلیکون استفاده کرد بلکه باید هر سه دفعه یکبار روغن سیلیکون را به کار برد. زیرا پوشش سیلیکونی در برابر شامپو ها تا حدودی مقاوم بوده و استفاده از روغن سیلیکونی پس از بار شستن موها باعث سنگینی مو ها می شود. به همین دلیل بهتر است از یک یا دو قطره از این ماده استفاده کنید.

درمان موخوره


از شانه زدن و شستن بیش از حد موها خودداری کنید: شانه زدن و شستن موها برای محافظت از موها ضروری می باشد، اما شانه زدن و شستن بیش از حد آنها می تواند موجب آسیب به موها و تشدید موخوره شود. مطالعات نشان داده است که شانه زدن و استفاده بیش حد از شامپو باعث تغییر ساختار الیاف مو هنگامی که موها خیس اند می شود. (متخصصان توصیه می کنند موهای خود را هفته ای یک تا سه بار بسته به نوع پوست و مو بشویید).


ماسک های مو که اغلب برای درمان موخوره به بازار عرضه می شوند می توانند موها را مرطوب نگه داشته و به پوشش قسمت های دارای موخوره یا جلوگیری از چند شاخه شدن مو کمک کنند، اما باعث از بین رفتن آن نمی شوند.


نحوه پوشش موخوره :

ماسک های مو نرم کننده های قوی هستند که به مرطوب نگه داشتن مو و تقویت ساقه های مو کمک می کنند. و از آنها برای پوشش موخوره و بهبود ظاهر موها شما استفاده می شوند.


هنگام خرید نرم کننده ای انتخاب کنید که دارای موادی مغذی برای مو ها باشد مانند:

روغن بادام شیرین: روغن بادام شیرین مرطوب کننده بوده و موها را سنگین نمی کند.

پانتنول Panthenol: پانتنول محصول جانبی اسید پانتوتنیک (ویتامین B-5) می باشد. پانتنول به تقویت مو، حفظ رطوبت و بهبود بافت آسیب دیده مو کمک می کند. پانتنول ماده اصلی بسیاری از ماسک ها و نرم کننده های مو است.

روغن آرگان: روغن آرگان از هسته آرگان تهیه می شود. این روغن دارای خاصیت مرطوب کنندگی بوده و باعث درخشش مو می شود. برای استفاده از روغن آرگان در قسمت دارای موخوره چند قطره از این روغن را به موهای مرطوب یا خشک خود بمالید و شانه بزنید.


روش های پیشگیری از موخوره

پیشگیری از چند شاخه شدن مو یا موخوره کاری دشوار است. اما با رعایت یکسری موارد می توان شدت آن را کاهش داد. از جمله :

✔ هر شش هفته یکبار موها را کوتاه کنید.

✔ از شستن روزانه موها خودداری کنید. هنگام شستشو فقط از نرم کننده و شامپو استفاده کنید.

✔ شامپو هایی که از مواد کاملاً طبیعی ساخته شده و فاقد هرگونه ترکیبات شیمیایی می باشند را به کار ببرید.

✔ بعد از شستشو از نرم کننده استفاده کنید.

✔ از شانه های دارای دندانه پهن استفاده کنید.

✔ از رنگ کردن بیش از حد مو ها خودداری کنید.

✔ هنگام استفاده از اتو مو و سشوار از اسپری محافظ گرما استفاده کنید.

✔ مصرف مکمل های تقویت کننده مو مانند بیوتین و اسید فولیک.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958