کاشت مو روی اسکار و زخم

اسکارهای روی پوست سر می توانند به دلایل مختلفی مانند حوادث، سوختگی، بیماری های التهابی و پوستی، باقیمانده از جراحی های قبلی و علائمی از تولد ایجاد شوند. پوست بدن بعد از تشکیل اسکار، به مرور زمان بهبود می یابد و جای زخم های مختلف در قسمت های مختلف بدن متفاوت هستند؛ به طور معمول روش هایی مانند جراحی پلاستیک یا لیزر هستند که می توانند اسکارهای ماندگار بدن را رفع کنند، اما اگر جای زخم در ناحیه ای مانند پوست سر یا ناحیه ریش باشد چه؟!


باید به خاطر داشته باشید که با افزایش سن، پوست سر به طور طبیعی شل می شود و می تواند جای زخم را گسترده تر یا قابل مشاهده تر کند. اسکار روی پوست سر می تواند رشد مو در آن ناحیه را کاهش دهد یا آن را به طور کامل متوقف کند، بنابراین نیاز به درمان دارد.


آیا می توانم روی بافت اسکار کاشت مو انجام دهم؟

مو به طور طبیعی در بافت اسکار رشد نمی کند زیرا هیچ فولیکول زنده ای در ناحیه اسکار وجود ندارد، در نواحی اسکار گردش خون ضعیفی وجود دارد و تامین خون جزء ضروری رشد و بازسازی موفق فولیکول است. گردش خون در واقع سیستم انتقال اکسیژن و مواد مغذی به فولیکول مو می باشد، بنابراین هنگامی که یک اسکار روی پوست آسیب دیده ایجاد می شود، فولیکول های مو ممکن است به دلیل کمبود رگ های خونی دوباره رشد نکنند. امکان کاشت مو روی اسکار و زخم وجود دارد و فولیکول های پیوند شده از محل اهدا کننده به مرور زمان رشد می کنند. اکثر انواع اسکار در پوست سر را می توان با کاشت مو پنهان کرد، البته در هر مورد باید به صورت جداگانه اسکار مورد ارزیابی قرار گیرد.

آیا می توانم روی بافت اسکار کاشت مو انجام دهم؟


موارد اثر گذار در کاشت مو روی اسکار

در بسیاری از موارد امکان انجام کاشت مو روی اسکار و زخم وجود دارد، اما تصمیم گیری در مورد اینکه آیا فردی کاندید مناسبی برای ترمیم جای زخم پس از کاشت مو است یا خیر به عوامل مختلفی بستگی دارد:


1- ضخامت جای زخم: گاهی اوقات اسکارها می توانند بسیار ضخیم باشند و این توانایی رشد موهای کاشته شده را در اسکار به خطر می اندازد. تعدادی از تکنیک ها را می توان برای بهبود اسکار ضخیم و پذیرش برای دریافت فولیکول های جدید مو استفاده کرد، این شامل نازک شدن جای زخم با تزریق استروئید و از بین بردن جای زخم قبل از قرار دادن فولیکول های موی جدید است.

2- پهنای جای زخم: برخی از اسکارها آنقدر نازک هستند که نمی توانند با موفقیت پیوند شوند، اصطلاح پزشکی برای چنین اسکارهایی «آتروفی» است. هنگامی که تصمیم به پیوند مو روی اسکارهای آتروفیک می گیرید باید ابتدا از تکنیک هایی برای بهبود رشد و جذب موهای پیوند شده استفاده شود.

3- خون رسانی به جای زخم: گاهی اوقات وجود یک اسکار در بافت پوست می تواند خون رسانی به ناحیه را کاهش دهد و به نوبه خود شانس جذب موفقیت آمیز فولیکول های مو را کاهش دهد. تکنیک های خاصی مانند استفاده از ماینوکسیدیل قبل و بعد از پیوند برای بهبود جریان خون در ناحیه اسکار ممکن است مفید باشد و اغلب توصیه می شود.


کاشت مو روی اسکار و زخم

جراحی کاشت مو یک درمان شناخته شده برای کسانی است که از طاسی الگوی مردانه یا زنانه رنج می برند، اما می تواند با هدف دیگری نیز انجام شود؛ کسانی که برای مثال به دلیل تصادف، جراحی، نقص مادرزادی یا آتش سوزی دچار آسیب دائمی یا تغییر شکل در سر خود شده اند، می توانند از پیشرفت های روش های کاشت مو نیز بهره مند شوند. در واقع می توان از کاشت مو برای ترمیم اسکار توسط افزودن مو برای پوشاندن جای زخم بهره گرفت و این روش برای از بین بردن جای زخم و اسکار طراحی نشده است. بخشی از متقاضیان کاشت مو روی اسکار کسانی هستند که متقاضی ترمیم اسکار برای جای زخم های باقی مانده از انجام یک درمان ضعیف کاشت مو در جای دیگر یا از روش FUT می باشند. در روش FUT به دلیل استخراج فولیکول های مو به شکل نواری از پوست سر بجا ماندن اسکار تقریباً همیشگی می باشد و به همین دلیل استفاده از این روش در بیشتر کلینیک ها منسوخ شده است.


در صورت موفقیت پیوند، مو می تواند در بافت پوست زخم رشد کند؛ موهای پیوندی از قسمت های سالم پوست که موها با تراکم کافی در برابر ریزش مقاومند گرفته می شوند، موهای کاشته شده در ناحیه زخم رشد کرده و به استتار آن کمک می کنند. خون رسانی در بافت اسکار ممکن است کمتر از پوست سالم باشد و به همین دلیل برای بهترین نتایج، پزشک ممکن است برای رشد موفق پیوندها در اسکار تکمیل درمان را به صورت مرحله ای توصیه کند. همچنین شایان ذکر است که سرعت رشد و بقای پیوندها در بافت اسکار کمتر از پوست سالم است و می تواند در انواع مختلف اسکار بسیار متفاوت باشد. گاهی اوقات ممکن است بافت اسکار به قدری ضخیم باشد که برای تشویق خون رسانی به ناحیه، نیاز به درمان PRP قبل از عمل پیوند باشد.

در چه صورت نمی توان روی اسکار و زخم کاشت مو انجام داد؟


در چه صورت نمی توان روی اسکار و زخم کاشت مو انجام داد؟

مشاوره با جراح متخصص کاشت مو پیش از هر چیزی بسیار مهم است، او در مورد سابقه پزشکی شما سوال خواهد کرد، زیرا این موضوع تاثیر مستقیمی در موفقیت یا عدم موفقیت پیوند مو دارد. ممکن است در اثر چندین بیماری التهابی روی پوست سر جای زخم باقی بماند، به عنوان مثال لوپوس اریتماتوز دیسکوئید، لیکن پلانوپیلاریس و اشکال شدید پسوریازیس همگی می توانند باعث ایجاد اسکار شوند. در صورت فعال بودن بیماری، روش های کاشت مو روی زخم ها توصیه نمی شود، بهتر است حداقل دو سال بعد از عدم فعالیت بیماری کاشت مو انجام شود. همچنین اگر اسکار روی پوست سر هیپرتروفیک (یعنی بیش از حد ضخیم) باشد، میتواند مقدار خونی را که به فولیکول های موی تازه پیوند شده می رسد، محدود کند و از رشد و عملکرد صحیح آن ها جلوگیری کند. یا برعکس، اگر بافت اسکار آتروفیک (یعنی خیلی نازک) باشد، ممکن است بافت برای نگه داشتن فولیکول های پیوندی بسیار ظریف باشد؛ این بدان معناست که پذیرش پیوند کمتر از حد انتظار خواهد بود.


آیا کاشت مو خود جای زخم دارد؟

کاشت مو شامل برداشتن مو از بانک مو و قرار دادن آنها در ناحیه مورد نیاز است؛ روش های مختلفی برای برداشت فولیکول ها و پیوند آنها وجود دارد که تفاوت عمده در روش های برداشت و تجهیزات مورد استفاده در این بخش می باشد. همانطور که گفته شد در روش کاشت مو FUT، پس از برداشت یک اسکار خطی بر جای می ماند که به دلیل برداشت نواری گرافت ها از پوست ناحیه اهداکننده سر برای برداشت فولیکول های موی سالم می باشد. از آنجایی که این اسکار در ناحیه ای با رشد دائمی مو قرار دارد (معمولاً در پشت سر) تا زمانی که موها بسیار کوتاه نشوند، پنهان کردن آن آسان است. در روش های جدید کاشت مو مانند FUE، SUT و میکروفیت برداشت گرافت ها به صورت تکی انجام شده و تنها یک سری اسکار نقطه ای ریز روی پوست سر باقی می گذارد که آنقدر کوچک (معمولاً کمتر از 1 میلی متر) هستند که به ندرت قابل توجه هستند و معمولاً با گذشت زمان کاملا بهبود می یابند. همچنین به دلیل استفاده از تجهیزات پیشرفته مانند قلم ایمپلنتر در روش کاشت مستقیم مو، در نواحی گیرنده (مناطق طاس سر) جای زخم و اسکار ایجاد نشده و این ناحیه نهایتاً در دو هفته به صورت کامل بهبود می یابد.


در پایان اگر قصد انجام کاشت مو و یا مشاوره در این زمینه را دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.بر اساس تعداد جلسات مورد نیاز قیمت کاشت مو متفاوت می باشد. در مرکز پوست و مو تهران بیوتی هزینه کاشت مو در هر جلسه بین 5 تا 8 میلیون تومان می باشد. قیمت کاشت مو در دو جلسه بین 9 تا 16 میلیون می باشد.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958