دستورات و مراقبت های بعد از کاشت مو

ریزش مو با افزایش سن تشدید شده و به همین دلیل برای بسیاری از آقایان و خانم ها در سنین بالاتر به مشکل بزرگی تبدیل می شود. در حال حاضر کاشت مو یکی از روش های درمان طاسی می باشد که نتایج کاملا طبیعی داشته و حجم از دست رفته موها را به صورت دائمی بازمیگرداند. در فرایند کاشت مو فولیکول های مورد نیاز پیوند از بخشی از پوست سر برداشته می شوند و در ناحیه گیرنده کاشته می شوند که پس از مدتی با شرایط ناحیه جدید سازگار شده و به رشد خود ادامه می دهند. علاوه بر مواردی مانند شرایط جسمی فرد متقاضی، روش پیوند، تجربه پزشک و تجهیزات مورد استفاده، مراقبت های بعد از کاشت مو نیز در موفقیت و ماندگاری نتایج کاشت تاثیر بسیاری دارد. از آنجایی که فولیکول های پیوند شده بسیار حساس هستند نیاز به مراقبت دارند تا هم در محل پیوند ثابت شوند و هم فرایند شروع رشد آنها بدون مشکل انجام شود، البته این دستورات و مراقبت های بعدی کار چندان سختی نیست که در ادامه برایتان شرح داده می شوند.


نکات کلیدی بعد از کاشت مو

1- نتیجه نهایی کاشت موی شما بعد از گذشت 10 الی 12 ماه قابل مشاهده است. همچنین در نظر داشته باشید اختلاف بین موهای طبیعی شما و موهای کاشته شده از نظر قطر، رنگ و مجعد بودن در ابتدا کاملا طبیعی و موقتی است و با گذشت زمان موهای کاشته شده بیشتر به موهای طبیعی شباهت پیدا خواهند کرد.

2- مواردی همچون تورم، کبودی، خارش، التهاب، قرمزی، جوش های چرکی و ترک های روی سر در محل کاشت مو کاملا طبیعی است و میتواند تا 2 الی 3 ماه بعد از عمل مشاهده شود. رعایت مراقبت ها و دستورات بعد از کاشت مو تا حد زیادی از بروز چنین مواردی جلوگیری و به بهبودی آنها کمک خواهد کرد.

3- توجه داشته باشید که ریزش موهای کاشته شده از روز دهم بعد از کاشت کاملا طبیعی است که البته این زمان در افراد مختلف متفاوت می باشد و جای هیچگونه نگرانی وجود ندارد و به اصطلاح مو وارد فاز خواب می شود. به طور معمول از ماه 4 یا 5 رویش مجدد مو شروع خواهد شد، ممکن است موها 2 یا حتی 3 بار وارد فاز خواب و رویش شوند؛ در ابتدا موها به حالت کرکی خواهند بود و رفته رفته ضخیم تر و طبیعی تر می گردند.

4- لازم به ذکر است که قبل از انجام هر کاری خارج از دستورات و مراقبت های بعد از کاشت مو که توسط پزشکتان گفته می شود، اعم از استفاده از محلول ها و داروهای خاص یا هرگونه فعالیتی که ممکن است به طور مستقیم یا غیر مستقیم بر کاشت موی شما اثر گذار باشد، و برخورد با هر گونه مشکلی اعم از خونریزی، لخته های خونی، درد و سوزش بیش از حد و یا تورم و کبودی، پزشک یا پشتیبان بعد از عمل خود را در جریان بگذارید. همچنین تا یکماه روزانه از زوایای مختلف تصاویر قسمت برداشت مو (بانک مو) و محل کاشت مو را برای پشتیبان خود ارسال کنید.


اصول مراقبتی کلی بعد از کاشت مو

1- بعد از عمل پیوند مو بلافاصله از اولین داروخانه در مسیر بازگشت داروهای نسخه خود شامل آنتی بیوتیک، مسکن و... را تهیه کرده و طبق دستور پزشک و رجوع به جدول داروها به طور منظم و سر ساعت استفاده نمایید.

2- اصول نظافت شخصی و محیطی که در آن هستید را رعایت کنید، استفاده از تخت خواب، پتو و بالشت تمیز، استفاده از پارچه یا حوله تمیز بر روی بالشت هایی که استفاده می کنید و شستشوی مرتب آنها برای جلوگیری از خونی شدن یا آلوده شدنشان بسیار مهم است.

3- بعد از کاشت مو خواب و استراحت کافی داشته باشید و از انجام اموری که باعث خستگی شما می شود بپرهیزید.

4- به طور کامل مراقب سر خود به خصوص در ناحیه پیوند مو باشید و دقت کنید که تا 1 ماه اول هیچگونه ضربه ای به سر شما نخورد. حتی الامکان در 15 روز ابتدایی از محل های آلوده، خیلی سرد یا خیلی گرم و همچنین ایستادن زیر نور آفتاب به مدت طولانی دوری کنید.

5- یک ماه بعد عمل از پوشیدن لباس هایی که از سر پوشیده میشوند مانند تیشرت‌، پلیور و ... بپرهیزید.

6- انجام کارهای سنگین تا 14 روز بعد از کاشت مو ممنوع می باشد، همچنین تا 2 ماه بعد از کاشت از ورزشهای سنگین دوری کنید. انجام امور روزانه مانند پیاده روی و کارهای سبک از فردای روز عمل مجاز است.


7- استخر، سونا و موارد مشابه به دلیل وجود مواد ضدعفونی کننده (کلر) تا 6 ماه بعد از عمل پیوند مو اکیدا ممنوع است.

8- تا دو ماه استفاده از کلاه و هرگونه پوششی در محل کاشت مو ممنوع می باشد.

9- تا 6 ماه بعد از کاشت از اصلاح قسمت های کاشته شده با تیغ یا ماشین خوداری کنید.

10- تا 1 ماه بعد از کاشت مو از هیچگونه دارویی غیر از آنهایی که در دستورات پزشک هستند، استفاده نکنید؛ همچنین در صورت نیاز به استفاده از هرگونه دارویی به پزشک خود اطلاع دهید.

11- مصرف داروها و مکمل های ورزشی تا دو ماه بعد از کاشت مو ممنوع است. (مصرف مکمل های دارای استروئید و هورمونی به طور کامل ممنوع میباشد.)

12- استفاده از داروهای تقویتی از روز هفتم بعد از پیوند مو و همچنین شروع دوره مزوتراپی مو و کربوکسی تراپی از روز سی ام توصیه می شود و به نحوی الزامی است.

13- توصیه می شود هرگونه مصرف دخانیات و مشروبات الکلی را حداقل تا 15 روز بعد از انجام کاشت مو به تعویق بیاندازید.

14- از روز پانزدهم تا یکماه بعد از کاشت سیگار و قلیان نکشید یا مصرف خود را به حداقل برسانید و تا 4 ماه بعد از پیوند مو حتما کشیدن سیگار را کنترل کنید

15- تا دو هفته بعد از کاشت مو رابطه زناشویی نداشته باشید.


دستورات و مراقبت های بعد از کاشت مو

1- از لحظه ورود به منزل تا 48 ساعت بعد از کاشت مو هر یک ساعت یکبار بین 5 تا 10 دقیقه سرم نرمال سالین گرم شده یا آب جوشیده گرم به محل کاشت خوب اسپری شود در حدی که سر کاملا خیس شود و هیچ گونه خونابه یا خون خشک شده در محل کاشت باقی نماند.

2- به مدت 5 روز بعد از کاشت مو با زاویه 45 درجه بخوابید و حتما از بالش گردنی برای جلوگیری از فشار به محل بانک مو استفاده نمایید. همچنین از روز پنجم برای خوابیدن بعد از کاشت مو میتوانید با زاویه طبیعی اما به صورت طاق باز بخوابید، اما همچنان باید از بالشت گردنی برای جلوگیری از چرخش سر در خواب استفاده نمایید. حداقل تا روز چهاردهم بعد از کاشت مو به طرفین نخوابید تا محل پیوند مو با جایی تماس نداشته باشد.

بهترین حالت خوابیدن بعد از کاشت مو

3- مصرف مایعات فراوان بخصوص آب آناناس و آب کرفس بلافاصله بعد از عمل کاشت مو تا 1 هفته بسیار توصیه می شود. مصرف مایعات باعث دفع سرم و داروهای تزریقی از بدن و جلوگیری از تورم و کبودی خواهد شد، همچنین به بهبود زخم ها و شرایط مساعد بدن برای پیوند فولیکولها کمک شایانی می کند.

4- تا روز سوم بعد از جراحی چند ساعت یک بار به مدت کوتاه از کمپرس یخ در قسمت پیشانی و اطراف چشم جهت جلوگیری از کبودی و تورم استفاده نمایید، دقت کنید از سرد کردن بی اندازه پوست بپرهیزد.

5- بعد از هر بار استفاده از کمپرس یخ به آرامی با حرکات دورانی پیشانی، اطراف چشم و شقیقه های خود را چند دقیقه ماساژ دهید. (دقت کنید که برای انجام ماساژ از فشار بیش از اندازه و زیاد بپرهیزید.)

6- فردای روز کاشت مو (روز اول مراقبت ها) جهت برداشتن پانسمان و تزریق آمپول های موجود در نسخه پزشک، به مرکز مراجعه کنید. (در صورتی که امکان مراجعه به مرکز وجود ندارد، در نزدیک ترین درمانگاه محل اقامت خود یا در منزل با هماهنگی تیم پشتیبانی خود نسبت به برداشتن پانسمان و تزریق آمپول ها اقدام فرمایید. همچنین دقت کنید بعد از برداشتن پانسمان و شستشوی ذکر شده از پماد موپیروسین برای محل برداشت مو (بانک مو) استفاده گردد.)

7- چنانچه بعد از بازکردن پانسمان پشت سر خونریزی مشاهده نشد دیگر نیاز به پانسمان مجدد نیست، و بعد از شستشو با سرم و تمیز کردن با گاز استریل منتظر بمانید تا خشک شود. سپس به کل قسمت بانک مو پماد موپیروسین بمالید و تنها پیشانی خود را با چسب ببندید. (در صورتی که عمل شما به صورت جراحی یا فلپی بود، پس از تمیز شدن بانک مو با دستور پشتیبانی تا 24 ساعت بعد، سر مجدد بانداژ شود.)


شستشوی موها بعد از کاشت

یکی از مهمترین بخش های مراقبتی بعد از کاشت مو، شستن موهای کاشته شده در روزهای ابتدایی است، زیرا همانطور که گفته شد فولیکول های پیوند شده در روزهای اول بسیار حساس هستند و در صورت وارد کردن فشار ممکن است آسیب ببینند. بنابراین حتما در خصوص زمان و نحوه شستشوی درست موهای کاشته شده از دستورات پزشک خود به دقت پیروی کنید.


1- مراقبت و نحوه شستشو روز سوم بعد از کاشت مو:

در روز سوم بعد از پیوند ابتدا سر خود را با آب گرم اسپری می کنید، سپس مقداری از فوم را روی سرتان میریزید تا تمام قسمت کاشته شده را پوشش بدهد، 5 دقیقه صبر کرده و با اسپری آب گرم کف را از روی سرتان تمیز میکنید. با توجه به اینکه برای تمیز کردن ناحیه بانک مو محدودیتی ندارید، به همین روش یا توسط دست یا ابر ناحیه را بشویید. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکس هایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


2- شستشوی روز چهارم موهای کاشته شده:

شستشوی موهای کاشته شده در روز چهارم مثل روز قبل است فقط فوم یک دقیقه روی سر می ماند و بعد از آن 5 دقیقه زیر دوش می ایستید اما دست خودتان را طوری بالای سر قرار میدهید تا آب دوش مستقیم روی سرتان نریزد. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکس هایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


3- شستشوی موهای کاشته شده از روز پنجم تا دهم:

در 5 روز دوم بعد از کاشت مو شستشوی سر را به این صورت انجام دهید: ابتدا ده دقیقه زیر دوش غیر مستقیم بایستید، مثل روزهای قبل، بعد فوم را روی سر اسپری کنید 5 دقیقه صبر کرده و مجدد 2 دقیقه زیر دوش ایستاده (با فشار آب غیر مستقیم) و پشت سر را با گاز استریل به خوبی تمیز کنید. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکس هایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


4- مراقبت و شستشو از روز دهم تا چهاردهم بعد از کاشت مو:

از روز دهم بعد از پیوند مو ابتدا چندتا ویتامین E را سوراخ کرده و روی قسمت های مختلف کاشته شده پوست سر میچکانید، بعد از یک ساعت، به مدت 10 دقیقه زیر دوش آب مستقیم اما با فشار ملایم قرار بگیرید. سپس فوم را روی سرتان اسپری کرده و 5 دقیقه صبر کنید و برای تمیز کردن کف از روی سر زیر دوش رفته و به آرامی به صورت رفت و برگشت سرتان را ماساژ دهید. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکسهایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


5- مراقبت و شستشوی موهای کاشته شده از روز چهاردهم به بعد:

شستشوی موها بعد از کاشت را از روز چهاردهم به مدت 6 ماه به صورت زیر انجام دهید:

بعد از گذشت دو هفته از کاشت مو شستشوی سرتان به حالت قبل از کاشت برمیگردد، با گردی نوک انگشت و با فشار متعادل پوست سر خود را بشویید و از دوش آب هم می توانید استفاده کنید. تا روز سی ام بعد از پیوند مو از شامپوی فوم استفاده می کنید و بعد از آن از شامپوی دومی که داخل پک داروهایتان قرار دارد، استفاده کنید. اگر عمل کاشت موی شما به صورت جراحی یا فلپی بود در روز هجدهم بعد از کاشت برای کشیدن بخیه اقدام کنید، همچنین نباید از روز چهاردهم تا هجدهم هیچ پمادی به قسمت بانک مو بزنید. از روز هجدهم بعد از پیوند مو نیز از ترمیم کننده ای که داخل پک داروهایتان قرار دارد به صورت روزی 2 بار برای قسمت بانک مو به مدت یک ماه استفاده کنید. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکس هایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


6- مراقبت های روز سی ام به بعد

بعد از گذشت یک ماه از کاشت مو بهتر است برای انجام مزوتراپی مو اقدام کنید، چون بهترین زمان برای تقویت گرافت ها از همین زمان شروع میشود. پس از دستورات و مراقبت های بعد از کاشت مو به دقت پیروی کرده و اقدامات لازم را انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. (و به جهت کنترل شرایط سر، عکس هایتان را برای قسمت پشتیبانی ارسال نمایید.)


زمان روش های تقویتی بعد از کاشت مو

مراجعین گرامی دقت کنید که از روز سی ام بعد از کاشت مو شروع جلسات مزوتراپی مو و کربوکسی تراپی و پی آر پی طبق جدول زیر بر اساس وضعیت گرافت ها الزامی می باشد و تاثیر شایانی در نتیجه نهایی خواهد داشت.

زمان روش های تقویتی بعد از کاشت مو


بعد از انجام کامل دوره تقویتی فوق با دو حالت معمولی و ویژه متناسب با شرایط رویش مو شما یکی از روندهای زیر را جهت ادامه تقویت مو انجام دهید.

تقویت مو پس از کاشت مو


جدول مصرف دارو در مراقبت های بعد از کاشت مو

جدول مصرف دارو در مراقبت های بعد از کاشت مو

021-79958