الگوی طاسی زنانه چیست؟

ریزش مو هم زنان و هم مردان را تحت تاثیر قرار می دهد اما در زنان به اندازه مردان شیوع نداشته و به طرز متفاوت تری ظاهر می شود. ریزش مو در مردان باعث عقب رفتن خط رویش موی آنها و ایجاد لکه های طاس می شود. اما زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک معمولاً موهایشان کم پشت شده و ریزش مو بیشتر بر حجم موهای آنها تأثیر می گذارد. اگرچه ممکن است پوست سر قابل مشاهده باشد، اما خط رویش مو معمولاً عقب نمی رود. ریزش مو در زنان کمتر از مردان اتفاق میافتد، با بالا رفتن سن بیشتر می شود.


الگوی طاسی زنانه چیست؟

الگوی طاسی زنانه (FPHL) نوعی ریزش مو در زنان مبتلا به آلوپسی آندروژنیک می باشد و افراد زیادی را تحت تاثیر قرار می دهد. حدود 40 درصد از زنان دارای علائم ریزش مو بالاتر از 50 سال سن دارند. کمتر از 45 درصد در 80 سالگی دارای موی کامل اند. از دست دادن روزانه 50 تا 100 تار مو طبیعی می باشد اما الگوی طاسی زنانه با ریزش مو، کاهش حجم مو یا هر دو باعث کمبود مو در قسمت های مختلف و نازک شدن موها می شود. الگوی طاسی زنانه ممکن است با تلوژن افلوویوم telogen effluvium که موجب افزایش ریزش مو می شود اشتباه گرفته شود. تشخیص این دو از یکدیگر مهم می باشد زیرا روش پیشگیری هرکدام از آنها متفاوت است.


تشخیص FPHL کاملا متفاوت با الگوی طاسی مردانه که معمولاً باعث عقب رفتن خط رویش مو و طاس شدن قسمت بالای سر می شود می باشد. طاس شدن زنان با الگوی طاسی مردانه بسیار غیرمعمول است مگر در صورت تولید بیش از حد آندروژن در بدن.


چه عواملی باعث الگوی طاسی زنانه می شود ؟

رایج ترین نوع ریزش مو در زنان الگوی طاسی زنانه می باشد. یکی از عوامل مهم ابتلا به آلوپسی آندروژنیک ژنتیک می باشد. زنان می توانند ژن طاسی را از هر یک از والدین به ارث ببرند. الگوی طاسی زنانه در میانسالی متداول تر است، گرچه می تواند در سنین پایین تر نیز اتفاق بیافتد. چون الگوی طاسی زنانه اغلب بعد از یائسگی ایجاد می شود، بنابراین تغییرات هورمونی نیز ممکن است از عوامل موثر بر ریزش مو باشد.

چه عواملی باعث الگوی طاسی زنانه می شود؟


هر رشته مو در یک سوراخ کوچک در پوست به نام فولیکول قرار می گیرد. به طور کلی طاسی زنانه زمانی اتفاق می افتد که فولیکول مو به مرور زمان کوچک شده و در نتیجه موهای کوتاه و ریز تری تشکیل می شود. در نهایت موهای جدید رشد نمی کند. اما فولیکول ها زنده می مانند که نشان می دهد موهای جدید می توانند رشد کنند. دلیل اصلی الگوی طاسی شناخته نشده است، اما موارد زیر بر روی آن تاثیر گذارند:

• بالا رفتن سن

• تغییر در سطح آندروژن ها (هورمون هایی که می توانند ویژگی های مردانه را تحریک کنند)

تاثیر ژن بر ریزش مو (مردانه یا زنانه)

• از دست دادن شدید خون در دوره های قاعدگی

• داروهای خاصی مانند داروهای پیشگیری از بارداری خوراکی استروژنیک


درمان الگوی طاسی زنانه

درمان الگوی طاسی زنانه علاوه بر عوامل دیگر به میزان ریزش مو نیز بستگی دارد. درمان طاسی با الگوی زنانه می تواند مانع ریزش مو شده و منجر به رشد مجدد برخی از موها شود. در بیشتر موارد برای جلوگیری از ریزش مو، به درمان طولانی مدت نیاز است.


روش های درمان الگوی طاسی زنانه عبارتند از:

ماینوکسیدیل: ماینوکسیدیل یک داروی موضعی است که برای درمان ریزش مو در زنان و مردان استفاده می شود. محلول ماینوکسیدیل هر روز به کار برده می شود و رشد مو را تحریک کرده و از کم پشت شدن مو جلوگیری می کند.


نتیجه این روش را می توان پس از 6 ماه تا یک سال مشاهده کرد. عوارض جانبی استفاده از محلول ماینوکسیدیل شامل خشکی، قرمزی و خارش می باشد. در صورت قطع مصرف ماینوکسیدیل امکان ریزش مجدد مو وجود دارد.


داروهای خوراکی: یکی از رایج ترین داروهای خوراکی که برای درمان الگوی طاسی زنانه استفاده می شود، اسپیرونولاکتون spironolactone است که ادرار آور می باشد. دیورتیک ها Diuretics آب اضافی را از بدن خارج می کنند. این دارو همچنین ممکن است تولید آندروژن را قطع و از ریزش مو جلوگیری کرده و به رشد مجدد مو کمک کند. اسپیرونولاکتون عوارضی مانند خشکی دهان، حالت تهوع و سرگیجه ایجاد دارد.


زنانی که باردار هستند نباید اسپیرونولاکتون مصرف کنند، زیرا احتمال ابتلا جنین به بیماری مادرزادی یا اختلال مادرزادی congenital disabilities وجود دارد.


کاشت مو: کاشت مو شامل انتقال یا پوند مو به منطقه ای از پوست سر که طاس یا دارای موهای کم پشت می باشد است. برخی از خانم ها روش کاشت مو را انتخاب می کنند. برای انجام کاشت مو از تکنیک های مختلفی استفاده می شود. معمولاً ریزش مو فقط روی برخی از قسمت های پوست سر تأثیر می گذارد. در حین کاشت مو، پزشک از منطقه دهنده که دارای موهای سالم می باشد گرافت مویی لازم را برداشته و به منطقه گیرنده پیوند می زند. پزشک این روش را در حالی که فرد بیدار است انجام می دهد که چندین ساعت طول می کشد.


لیزر درمانی: برخی از افراد برای درمان ریزش مو در خانه از لیزر درمانی استفاده می کنند. طبق برخی تحقیقات نور درمانی با لیزر سطح پایین می تواند رشد مو در زنان و مردان را تحریک کند. با این حال برای تعیین اثربخشی این نوع درمان مطالعات بیشتری لازم است، زیرا ممکن است شرکت های لیزر درمانی بخشی از هزینه های مالی این تحقیقات را تأمین کرده باشند.


مشاوره رایگان مشاوره تخصصی با پزشکان مجموعه : ما با شما تماس میگیریم

نظر خود را در مورد این صفحه وارد نمایید


captcha
021-79958